Πολιτική
Η νέα κυβέρνηση: Υπάρχουν και συμφέρουσες ιδιωτικοποιήσεις;

Οι μάχες κατά των ιδιωτικοποιήσεων ήταν σκληρές τα μνημονιακά χρόνια. Ήταν επίσης από τις βασικές κόντρες πάνω στις οποίες πάτησε ο ΣΥΡΙΖΑ, με υποσχέσεις για αναστολή τους, για να αναδειχτεί πρώτο κόμμα. Λιμάνια, αεροδρόμια, ΔΕΗ, παραλίες ήταν στον κατάλογο των μνημονιακών ξεπουλημάτων μέσω του ΤΑΙΠΕΔ το οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ υποσχέθηκε ότι θα καταργήσει.

\r\n
\r\n
Οι πρώτες δηλώσεις των νέων υπουργών ήταν αντίστοιχες των προεκλογικών δεσμεύσεων. “Θα προχωρήσουμε στη διακοπή κάθε ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ”, ανακοίνωσε ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Παναγιώτης Λαφαζάνης, “Η ΔΕΗ θα επανέλθει στο Δημόσιο, ως δημόσια επιχείρηση η οποία θα λειτουργήσει σε όφελος της ανάπτυξης και με κριτήρια αποκλειστικά παραγωγικά και περιβαλλοντικά”.
\r\n
 
\r\n
“Η κεντρική τοποθέτηση της κυβέρνησης είναι ότι θα σταματήσουν οι ιδιωτικοποιήσεις των υποδομών που εξυπηρετούν και μπορούν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη της χώρας”, δήλωσε επίσης ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, αναφορικά με το θέμα των ιδιωτικοποιήσεων των περιφερειακών αεροδρομίων.
\r\n
 
\r\n
“Σταματά η ιδιωτικοποίηση των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, αποτρέπουμε την καταστροφική επιλογή της πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ και του ΟΛΘ”, είπε ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας.
\r\n
 
\r\n
Ενώ τις παραιτήσεις του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ ζήτησε η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών Νάντια Βαλαβάνη, “παγώνοντας” κάθε διαδικασία και προαναγγέλοντας έτσι την κατάργηση του Ταμείου.
\r\n
 
\r\n
Ωστόσο και σε αυτό το κρίσιμο μέτωπο, οι οπισθοχωρήσεις δεν άργησαν να έρθουν. Όπως έγραψε η Εφημερίδα των Συντακτών τη Δευτέρα 2/2: “Σε νέου τύπου αποκρατικοποιήσεις, οι οποίες θα συνδυαστούν ακόμα και με διακρατικές συμφωνίες στις περιπτώσεις «κλεισμένων» συμφωνιών (όπως ο ΔΕΣΦΑ του οποίου το 67% των μετοχών εξαγοράστηκε από την κρατική εταιρία του Αζερμπαϊτζάν, Socar) και δεν τίθεται σε καμιά περίπτωση θέμα ακύρωσής τους, προσανατολίζεται η νέα κυβέρνηση. Οι βασικοί άξονες του προγράμματος, το οποίο θα εφαρμοστεί από έναν νέο φορέα (και όχι από το ΤΑΙΠΕΔ), θα γίνουν γνωστοί με τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης τις επόμενες μέρες”.
\r\n
 
\r\n
Είχαν προηγηθεί οι δηλώσεις Δρίτσα σε σχέση με την COSCO, μετά τη συνάντηση που είχε ο ίδιος και ο υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργος Σταθάκης με αντιπροσωπεία της κινεζικής πρεσβείας στην Αθήνα υπό τον πρεσβευτή Zou Xiaoli, ότι “Δεν προτίθεται η νέα κυβέρνηση να αμφισβητήσει συμβάσεις που έχουν υπογραφεί κι έχουν λειτουργήσει. Στο πλαίσιο της γενικής μας εξαγγελίας, δεν αιφνιδιάζουμε κανέναν, είναι ανοικτός ο διάλογος. Από κει και πέρα, επιβεβαιώσαμε και χτες, τις αναπτυξιακές προοπτικές στη συνεργασία Ελλάδας - Κίνας, υπάρχει ένα πεδίο εξαιρετικά ελπιδοφόρο και σε αυτή την κατεύθυνση εντάσσονται κι οι υπάρχουσες συμβάσεις”.
\r\n
\r\n

Ξεπούλημα

\r\n
\r\n
Αυτό που δεν διευκρίνισε βέβαια ο υπουργός είναι για ποιου το συμφέρον έχει λειτουργήσει το ξεπούλημα του λιμανιού στην COSCO. Σίγουρα όχι των εργαζόμενων της πολυεθνικής που ξεσηκώθηκαν το περασμένο καλοκαίρι ενάντια στα χαμηλά μεροκάματα, τα ελαστικά ωράρια, τις ατομικές συμβάσεις, τα αδήλωτα εργατικά ατυχήματα, τις απειλές και τους εκβιασμούς της εργοδοσίας.
\r\n
 
\r\n
Την πιο καθαρή δήλωση όμως για το θέμα την έκανε ο νέος υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης λέγοντας στην εφημερίδα Le Monde ό,τι “εν μέσω μίας κρίσης αποπληθωρισμού, δεν είναι πολύ έξυπνο να πουλήσει κανείς τα οικογενειακά κοσμήματα για ψίχουλα. Είναι περισσότερο σώφρον να αναπτύξουμε τα περιουσιακά στοιχεία του κράτους για να αυξήσουμε την αξία τους χρησιμοποιώντας έξυπνα μέσα χρηματοδότησης για να ενισχύσουμε την οικονομία μας”, συμφωνώντας με τους άλλους υπουργούς ότι “δεν είναι συνετή η ανάκληση των ιδιωτικοποιήσεων που έχουν ολοκληρωθεί”. Με άλλα λόγια το πρόβλημα δεν είναι οι ιδιωτικοποιήσεις, αυτό που θα αλλάξει είναι ο τρόπος και ο χρόνος που αυτές γίνονται.
\r\n