ΔΕΗ και ΕΛΤΑ
Τεράστιες ουρές, χιλιάδες κόσμου σε ταλαιπωρία και αγωνία για τα χρήματα που έχουν δώσει σε εξοφλημένους λογαριασμούς στα ΕΛΤΑ, είναι η εικόνα που βλέπει κανείς στα γκισέ της ΔΕΗ σε όλες τις γειτονιές και τις πόλεις της χώρας.
Δεκάδες χιλιάδες νοικοκυριά φαίνεται σαν να χρωστάνε ένα, δύο ακόμα και τρεις λογαριασμούς, ενώ χιλιάδες είναι αυτοί που έχασαν την έκπτωση του 15% που δίνει η ΔΕΗ στους εμπρόθεσμους πελάτες της, μόνο και μόνο επειδή πήγαν και πλήρωσαν τους λογαριασμούς τους στο κοντινότερο ταχυδρομείο, όπως έκαναν για χρόνια.
Πάνω από 60 εκατ. ευρώ πληρωμένων λογαριασμών της ΔΕΗ έχει κρατήσει η διοίκηση των ΕΛΤΑ από το 2017, όπως καταγγέλει στην ανακοίνωσή της η Ένωση Διοικητικού και Οικονομικού Προσωπικού της ΔΕΗ (ΕΔΟΠ-ΔΕΗ), με αποτέλεσμα να μην πιστώνονται τα εξοφληθέντα ποσά στους λογαριασμούς των καταναλωτών.
“Δυστυχώς αυτά συμβαίνουν, όταν τα ΕΛΤΑ είναι πλέον ανταγωνιστής της ΔΕΗ, δηλαδή πάροχος Ηλεκτρικής Ενέργειας”, συνεχίζει η ανακοίνωση της ΕΔΟΠ-ΔΕΗ, φωτίζοντας το άγριο πρόσωπο των ιδιωτικοποιήσεων και του ανταγωνισμού.
Η διοίκηση των ΕΛΤΑ, μετά το μνημονιακό άνοιγμα των δικτύων παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στην ελεύθερη αγορά, αποφάσισε να δημιουργήσει την ΕΛΤΑ Ενέργεια και να εισέλθει στην αγορά της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος. Ήδη, όπως διαφημίζει η ίδια η εταιρία, από μηδενικό μερίδιο αγοράς στα τέλη του 2017, το Μάρτη του 2018 η ΕΛΤΑ Ενέργεια έχει μερίδιο αγοράς 0,7%. Στην υπόθεση αυτή λοιπόν έχουμε το παράδοξο: Τα ΕΛΤΑ που είναι ο εισπράκτορας των λογαριασμών ρεύματος τρίτων εταιρειών όπως η ΔΕΗ είναι ταυτόχρονα και ανταγωνιστής της ΔΕΗ.
Το ίδιο είχαμε δει και με το σκάνδαλο της εταιρίας Energa – Hellas Power που επίσης παρακρατούσε το ΕΕΤΗΔΕ (χαράτσι ακινήτων) για να καλύψει τις δικές της ανάγκες σε ρευστότητα.
“Φταίνε οι ΔΕΚΟ που λειτουργούν με την νοοτροπία του αργοκίνητου γραφειοκρατικού δημόσιου”, προπαγανδίζουν τα παπαγαλάκια της ελεύθερης αγοράς, προσπαθώντας να θολώσουν τα ήδη βρώμικα νερά των ιδιωτικοποιήσεων, όμως η πραγματικότητα είναι ακριβώς αντίστροφη.
Ξεπουλήματα
Τόσο τα ΕΛΤΑ όσο και η ΔΕΗ έχουν μπει σε τροχιά ιδιωτικοποίησης. Τα ΕΛΤΑ είναι μια από τις ΔΕΚΟ που έχουν μπει στο Υπερταμείο με σκοπό “την εξυγιάνση και την ολοκληρωτική ιδιωτικοποίησή τους”. Αλλά και για τη ΔΕΗ, η ιδιωτικοποίηση των λιγνιτικών μονάδων είναι ήδη νόμος του κράτους ανοίγοντας τη στρόφιγγα για ακόμα μεγαλύτερα ξεπουλήματα. Την ίδια ώρα η αφαίμαξη της ΔΕΗ συνεχίζεται με το άνοιγμα της αγοράς σε ιδιωτικές εταιρίες πάροχους ηλεκτρικής ενέργειας, πάνω στο υφιστάμενο δίκτυο της ΔΕΗ.
“Η κατάντια με τα χιλιάδες νοικοκυριά να ψάχνουν τους πληρωμένους λογαριασμούς τους, είναι εικόνα από το μέλλον. Η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ θα σημάνει διάλυση της ίδιας της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας για τη χώρα, εργασιακή εξαθλίωση για τους εργαζόμενους και μεγάλες αυξήσεις στους καταναλωτές. Τώρα είναι η ώρα η ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ να μπει μπροστά και να οργανώσει τη μάχη απέναντι στο ξεπούλημα της ΔΕΗ. Δυστυχώς από τη μεριά της ομοσπονδίας βλέπουμε μια αδιανόητη αναμονή. Δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια για να περιμένουμε. Χρειάζεται να οργανώσουμε την αντίσταση”, αναφέρει ο Σαράντος Αλεξανδρής μέλος του Δ.Σ. του Σωματείου Ορυχείων - Σταθμών ΔΕΗ Μεγαλόπολης.
Οι ιδιωτικοποιήσεις σε όλες τις ΔΕΚΟ μετατρέπουν τις δημόσιες επιχειρήσεις σε αρπακτικά της αγοράς που νοιάζονται μόνο για κέρδη και τζίρους. Το σύνθημα που φωνάζουν οι εργαζόμενοι της ΔΕΗ στις απεργίες τους, “Ρεύμα φθηνό, ΔΕΗ για το λαό”, μπορεί εύκολα να μετατραπεί σε “ταχυδρομείο φθηνό, ΕΛΤΑ για το λαό”, “Νερό φθηνό, ΕΥΔΑΠ για το λαό”, “Εισιτήριο φθηνό, ΟΑΣΑ και ΜΕΤΡΟ για το λαό”. Τα δημόσια αγαθά ανήκουν στο λαό και οι μόνοι που μπορούν να εξασφαλίσουν πως δεν θα μετατραπούν σε εμπορεύματα στο όνομα του κέρδους των λίγων ιδιωτών, οι μόνοι που μπορούν να σταματήσουν την κατρακύλα των ιδιωτικοποιήσεων, είναι οι εργαζόμενοι στις ΔΕΚΟ με τους αγώνες τους.
Συγκοινωνίες
Σε διήμερη μετατρέπουν την απεργία τα λεωφορεία και τα τρόλεϋ της Αθήνας. Την Τετάρτη 30 Μάη συμμετέχουν στην Γενική Απεργία με στάσεις εργασίας από την αρχή της βάρδιας έως τις 9πμ και από τις 9μμ έως τη λήξη. Την Πέμπτη 31 Μάη έχουν προκηρύξει 24ωρη απεργία. Στις απεργιακές κινητοποιήσεις στις 30/5 συμμετέχουν με 24ωρη απεργία και οι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ πανελλαδικά, ενώ οι ναύτες της ΠΕΝΕΝ και της ΠΝΟ θα κρατήσουν δεμένα τα καράβια στα λιμάνια όλης της χώρας.
Οι μεθοδεύσεις της κυβέρνησης να ρίξει όλες τις αστικές συγκοινωνίες στο Υπερταμείο, η είσοδος του ηλεκτρονικού εισιτήριου, αλλά και οι προσπάθειες συρρίκνωσης του συγκοινωνιακού έργου όπως συμβαίνει με το κλείσιμο του μεγαλύτερου αμαξοστάσιου της Αττικής στο Ελληνικό έχουν ανάψει πλέον το πράσινο φως για τα σενάρια ιδιωτικοποίησης στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Για αυτούς και πολλούς άλλους λόγους οι εργαζόμενοι στα λεωφορεία και τα τρόλεϋ ανακοίνωσαν και δεύτερη μέρα απεργίας μια μέρα μετά την Πανεργατική.
“Ένας από τους βασικούς λόγους της διήμερης απεργίας μας είναι η έξωση που έχει ανακοινωθεί στο μεγαλύτερο αμαξοστάσιο της Αττικής στο Ελληνικό λόγω της επένδυσης της Lamda Developments. Πρόκειται για μια κίνηση απαξίωσης των αστικών συγκοινωνιών αφού μετατρέπει όλες τις περιοχές της Ανατολικής Αττικής σε νεκρό συγκοινωνιακό τοπίο αποκλείοντας δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενους και νεολαία από τo βασικό δίκτυο των λεωφορείων. Ήδη από την προηγούμενη Πέμπτη 24/5 κάνουμε συμβολική κατάληψη ενημέρωσης του αμαξοστάσιου του Ελληνικού θέλοντας με αυτό τον τρόπο να πιέσουμε την ηγεσία του υπουργείου να σταματήσει να κωφεύει”, τόνισε στην ΕΑ ο Λεωνίδας Σκούλος Γ.Γ. του Συνδικάτου Εργαζόμενων στον ΟΑΣΑ.
Το πέρασμα των αστικών συγκοινωνιών στο Υπερταμείο και η ξεκάθαρη και χιλιοειπωμένη μνημονιακή κυβερνητική πρόθεση για ιδιωτικοποίησή τους, έχει οδηγήσει σε πλήρη απαξίωση τη λειτουργία των συγκοινωνιακών δικτύων. “Οι μεθοδευμένες πολιτικές τακτικές οδηγούν βήμα-βήμα τις συγκοινωνίες σε οριακό σημείο, αυξάνουν την ταλαιπωρία σου και τη δικαιολογημένη αγανάκτηση σου”, τονίζεται στην ανακοίνωση προς το επιβατικό κοινό που εξέδωσε το συνδικάτο των εργαζόμενων στα λεωφορεία. “H έλλειψη προσωπικού, ανταλλακτικών, τροχαίου υλικού καθώς και το πλήθος των παροπλισμένων λεωφορείων στα Αμαξοστάσια, είναι καθημερινότητα για τους εργαζόμενους. ... Θύματα αυτών των αποφάσεων θα είμαστε πάλι εμείς οι εργαζόμενοι και εσείς οι επιβάτες”, αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Όσον αφορά τα τρένα, την Τετάρτη 30 Μάη δεν θα κυκλοφορήσει κανένα δρομολόγιο του Προαστιακού της Αθήνας, καθώς και κανένα δρομολόγιο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε όλη την Ελλάδα λόγω 24ωρης απεργίας που εξήγγειλε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών. Λόγω της 24ωρης απεργίας της ΠΟΣ δεν θα πραγματοποιηθεί κανένα δρομολόγιο προς το Αεροδρόμιο.
Μετρό
Με ψήφους 6 κατά της απεργίας και 4 υπέρ της απεργίας, οι δεξιοί συνδικαλιστές του ΜΕΤΡΟ μαζί με έναν αριστεριστή ψήφισαν κατά της απεργίας στις 30/5. Η ανίερη συμμαχία κατάφερε να απομονώσει τους εργαζόμενους του ΜΕΤΡΟ από την απεργιακή κλιμάκωση σε μια στιγμή μάλιστα που οι υπόλοιπες αστικές συγκοινωνίες κλιμακώνουν με επιπλέον 24ωρη απεργία στις 31/5.
Η κατάντια του αντιαπεργιακού μετώπου έφτασε στο σημείο να μπλοκάρει και την συμμετοχή στην 24ωρη απεργία της 31/5 που έχουν προκηρύξει Λεωφορεία και Τρόλεϋ, αφού αντί να χτυπήσουν μαζί αποφασίζοντας 24ωρη απεργία που θα παρέλυε την Αθήνα και θα έστελνε μήνυμα συσπείρωσης ενάντια στις ιδιωτικοποιήσεις, τελικά αποφάσισε να συμμετέχει μόνο με στάσεις εργασίας και με το ΜΕΤΡΟ να δουλεύει και την Πέμπτη, 9πμ με 9μμ.
Οι εργαζόμενοι στο ΜΕΤΡΟ πρέπει να απομονώσουν το αντιαπεργιακό μέτωπο και να επιβάλουν την αγωνιστική κλιμάκωση, όπως έκαναν ως τώρα, που υπήρξαν από τα πιο πρωτοπόρα κομμάτια του εργατικού απεργιακού κινήματος.