Διεθνή
Μπράουν, ο νέος Μπλερ: Yποδοχή με απεργία Tαχυδρομικών

Πολύ πετυχημένη ήταν η πρώτη απεργία ενάντια στο νέο πρωθυπουργό της Βρετανίας, Γκόρντον Μπράουν. Την Παρασκευή 29 Ιούνη, οι εργαζόμενοι στα Ταχυδρομεία προχώρησαν σε 24ωρη απεργία με καθολική συμμετοχή. Σε ολόκληρη τη χώρα, έξω από τα ταχυδρομεία οργανώθηκαν απεργιακές φρουρές. Αλλού 20 αλλού 30 αλλού περισσότεροι εργάτες με πικέτες στα χέρια έδειξαν τη δύναμή τους από πρωί πρωί, καθώς η απεργία ξεκινούσε στις 3 τα ξημερώματα. Η απόφαση για απεργία είχε παρθεί με 77% υπέρ και οι απεργοσπάστες ήταν τελικά μετρημένοι στα δάχτυλα. Οι απεργοί είναι 130 χιλιάδες εργάτες που δουλεύουν στα ταχυδρομικά γραφεία, κάνουν ντελίβερι με μηχανάκια ή μεταφέρουν χρήματα. Το συνδικάτο τους, το Συνδικάτο Εργατών Επικοινωνιών (CWU) απειλεί με νέα απεργία σε δύο βδομάδες αν δεν υπάρξει υποχώρηση της διοίκησης.

Η διοίκηση του Ταχυδρομείου έκρινε πως οι μισθοί των υπαλλήλων (323 λίρες τη βδομάδα) είναι 25% μεγαλύτεροι από ό,τι πρέπει και η εργασία τους είναι 40% λιγότερη. Ετσι στη νέα σύμβαση πρότεινε αύξηση μόλις 2,5% που στην πραγματικότητα είναι μείωση μισθού μιας και ο προϋπολογισμός είναι κοντά στο 5%. Οι μισθοί της διοίκησης, ωστόσο φτάνουν το ένα εκατομμύριο λίρες το χρόνο.

Ο Αντι Πλαντ, γραμματέας του σωματείου στο Μπάρσλεμ δήλωσε στην εφημερίδα Socialist Worker: “Με τη συμμετοχή μας δείξαμε πόσο αποφασισμένοι είμαστε να κερδίσουμε μια αξιοπρεπή σύμβαση. Η απεργία μας σήμερα είναι μια προειδοποίηση στους πολυεκατομμυριούχους, Ανταμ Κρόζιερ και Αλλαν Λέιτον, τα αφεντικά του Ταχυδρομείου, ότι απαιτούμε μια δίκαιη πρόταση και συνολική αναγνώριση του συνδικάτου. Αυτό που εξόργισε πιο πολύ τους συναδέλφους είναι ότι μας είπαν ότι δουλεύουμε λίγο και πληρωνόμαστε πολύ. Δουλεύουμε έξι μέρες τη βδομάδα, από τις 5 το πρωί ό,τι καιρό κι αν κάνει. Και οι πολυεκατομμύριούχοι μας κόβουν το μισθό, δίνοντας 2,5% αύξηση. Αν δεν δώσουν απάντηση, οι απεργίες θα συνεχιστούν. Προετοιμαζόμαστε επίσης για κοινή δράση με άλλα σωματεία του δημόσιου τομέα για μια μεγάλη εκστρατεία σε υπεράσπιση των δημόσιων υπηρεσιών”.

Ταυτόχρονα με τη νέα σύμβαση, προετοιμάζεται ένα σχέδιο αναδιάρθρωσης των Ταχυδρομείων που προβλέπει μείωση θέσεων έως και κατά 40 χιλιάδες, μείωση συντάξεων και χειρότερες συνθήκες εργασίας. Η μείωση των θέσεων περνάει μέσα από την ιδιωτικοποίηση ορισμένων τμημάτων της υπηρεσίας.

Οπως εξηγεί ο Τζον Φέρμαν, συνδικαλιστής στο Εσσεξ: “Η απεργία δεν είναι για μισθούς. Είναι για το μέλλον του Ταχυδρομείου. Η κυβέρνηση ενθαρρύνει ιδιωτικές εταιρίες να πάρουν τα πιο κερδοφόρα τμήματα της επιχείρησης και να μας αφήσουν τα υπόλοιπα. Και μετά έρχονται τα αφεντικά και μας λένε, αν δεν μειωθούν οι μισθοί σας, δεν θα είμαστε ανταγωνιστικοί. Οταν τα βλέπεις έτσι τα πράγματα, τι έρχεται μετά; Ιδιωτικοποίηση”. Ο συνάδελφός του, Στίβεν που είναι μηχανικός και υπεύθυνος ασφαλείας στο κατάστημα, συμπληρώνει: “Συμφωνώ απόλυτα, αυτό που βιώνουμε είναι προβοκάτσια. Υπάρχουν 900 μηχανικοί στα ταχυδρομεία  σήμερα. Η διοίκηση ανακοίνωσε ότι θα φέρουν καινούργια μηχανήματα εκτύπωσης αλλά θα διώξουν 90 μηχανικούς χωρίς να λάβει υπόψιν τη γνώμη του σωματείου. Οταν αντιδράμε, τα αφεντικά μας λένε ότι είμαστε κατά των αλλαγών. Ομως δεν είναι αλήθεια. Δουλεύουμε με μηχανές 25 ετών, χωρίς ανταλλακτικά. Φυσικά, θέλουμε καινούργιες μηχανές. Αλλά δε χρειάζεται να μειωθούν οι θέσεις εργασίας. Γιατί δεν κρατάμε το εξειδικευμένο προσωπικό, για να χρησιμοποιήσει τη νέα τεχνολογία ώστε να εξασφαλίσουμε ότι τα επείγοντα δέματα θα φτάνουν μέσα σε μια μέρα;”

Αντίστοιχες προσπάθειες αναδιάρθρωσης υπάρχουν από τις διοικήσεις και σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες στη Βρετανία. Γι’ αυτό και η απεργία των ταχυδρομικών είχε κεντρική σημασία για ολόκληρο το εργατικό κίνημα της χώρας. Είναι ο πρώτος κλάδος που βγήκε σε απεργία για αυξήσεις και ενάντια στα σχέδια των ιδιωτικοποιήσεων. Αυτή η αίσθηση της συνολικής μάχης βοήθησε το συνδικάτο των ταχυδρομικών να γράψει καινούργια μέλη. Ο Τζεφ Τόμας, συνδικαλιστής στο Πλίμουθ λέει πως: “στο δικό μου χώρο δουλεύουν 800 από τους πιο κακοπληρωμένους ολόκληρης της χώρας. Πολλοί είναι φοιτητές με εξάμηνες συμβάσεις. Παραδοσιακά ήταν πολύ δύσκολο να χτίσεις το συνδικάτο, αλλά τις τελευταίες δύο βδομάδες, 170 γράφτηκαν στο CWU”. Μία μέρα μετά τη δήλωση αυτή, ο Τζεφ μίλησε σε μια παμπ της περιοχής σε εργαζόμενους φοιτητές. Ακόμη 45 μπήκαν στο συνδικάτο.

Παντού το κλίμα είναι υπέρ του συντονισμού με τα συνδικάτα των εκπαιδευτικών και των υπαλλήλων του στενού δημόσιου τομέα. Η εφημερίδα Ντέιλι Τέλεγκραφ έκφρασε αυτόν τον φόβο, καλώντας τον Γκόρντον Μπράουν να στηρίξει τη διοίκηση του Ταχυδρομείου ενάντια στο συνδικάτο: “Αν η κυβέρνηση υποστηρίξει τo CWU λόγω της απειλής για απεργία, τότε και άλλοι εργαζόμενοι το δημόσιο τομέα σίγουρα θα νιώσουν τη διάθεση να ακολουθήσουν”.