Εργατικό κίνημα
Οι εργάτες της Τέχνης συνεχίζουν τον αγώνα

Αθήνα, Τετάρτη 3 Ιούνη. Φωτό: Μάνος Νικολάου

Μαζική κινητοποίηση των εργατών της Τέχνης πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 3/6 με συγκέντρωση που ξεκίνησε στις 12 το μεσημέρι στα Προπύλαια και συνέχισε με πορεία στο κέντρο της Αθήνας καταλήγοντας στο Υπουργείο Πολιτισμού. Επιμένουν αγωνιστικά ενάντια στην κυβέρνηση που συνεχίζει να μην παίρνει μέτρα στήριξης για την επιβίωση ενός κλάδου που στη μεγάλη πλειοψηφία του θα παραμείνει εκτός δουλειάς. 

Αντίθετα παίρνει μέτρα που ονομάζει “στήριξης”, ενώ πρόκειται για επιθέσεις. Το ποσό της χρηματοδότησης 1.120.000 ευρώ περνάει κυρίως σε εταιρίες παραγωγής, ενώ με ΦΕΚ νομιμοποιεί και καθιερώνει την απλήρωτη πρόβα, την ελαστική εργασία με μπλοκάκι και την υποχρεωτική παραχώρηση πνευματικών δικαιωμάτων στον παραγωγό. 

Το πρόγραμμα “Όλη η Ελλάδα, ένας πολιτισμός” του Υπουργείου Πολιτισμού με παραστάσεις σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων με ανακοινώσεις-καταγγελίες από τα σωματεία της Τέχνης και το Support Art Workers λόγω της απουσίας ανοιχτής προκήρυξης ενδιαφέροντος και της απευθείας ανάθεσης σε παραγωγούς και στο “κλειστό κύκλωμα”. Οι 55 παραγωγές που θα γίνουν ούτως ή άλλως είναι πολύ λίγες για να καλύψουν τις ανάγκες. Απέναντι σε αυτά, οι εργάτες της Τέχνης απαντούν με οργή, αλλά και οργάνωση. 

Ο Ορέστης Τάτσης, σκηνοθέτης μίλησε στην Εργατική Αλληλεγγύη για τη σύσταση νέου σωματείου:“Ξεκινήσαμε μια πρωτοβουλία για να φτιαχτεί σωματείο εργαζομένων καλλιτεχνικών συντελεστών θεάτρου “κάτω από τη σκηνή”, δηλαδή σκηνοθέτες, σκηνογράφοι, συνθέτες,μουσικοί επιμελητές, χορογράφοι, ενδυματολόγοι, φωτιστές, δραματολόγοι και οι βοηθοί των αντίστοιχων ιδιοτήτων. Τις πρώτες 2 μέρες μόνο έχουν μαζευτεί πάνω από 150 υπογραφές συναδέλφων που είναι πολύ ενεργοί στο χώρο και ελπίζουμε μέχρι το τέλος του μήνα να κάνουμε την πρώτη μας συνέλευση.  Δεν θέλουμε να λειτουργήσει αντιπαραθετικά με τα άλλα σωματεία, αλλά ενάντια στην κυβέρνηση, στα υπουργεία Πολιτισμού, Εργασίας, Οικονομικών. Αυτή τη στιγμή υπάρχει αμηχανία και αγωνία, γιατί δε χάνεται μόνο ένα καλοκαίρι, αλλά και ένας ολόκληρος χειμώνας. Το γεγονός όμως ότι προσπαθούμε να οργανωθούμε για πρώτη φορά δίνει μια αίσθηση αισιοδοξίας και συνολικά ένα καλύτερο αύριο. Γιατί τα προβλήματα δεν είναι μόνο λόγω κορονοϊού, το σωματείο είναι κάτι που έπρεπε να έχουμε κάνει τα προηγούμενα χρόνια”.

Μονόδρομος

Στη σύσταση του δικού τους σωματείου αναφέρθηκε και ο Στάθης Μαρκόπουλος, μέλος του Ελληνικού Κέντρου Κουκλοθεάτρου UNIMA: “Υπάρχουμε εδώ και 30 χρόνια, αλλά το θέμα του σωματείου το παρακάμπταμε για χρόνια για να μην μπούμε σε διαδικασίες γραφειοκρατίας. Τώρα πια μοιάζει μονόδρομος, κακώς δεν το 'χαμε κάνει. Έχουν έρθει άτομα που δεν είχαν ενεργή συμμετοχή και καταλαβαίνουν πλέον την ανάγκη να βρεθούμε, ειδικά τώρα στην προσπάθεια του σωματείου. Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια ραγδαία ανάπτυξη στο κουκλοθέατρο, παρά το ότι παραδοσιακά μέχρι και σήμερα είναι μια περιθωριοποιημένη τέχνη και με διαφορετικές ειδικότητες. Είναι επίσης κοινές οι διεκδικήσεις μας με όλους τους άλλους καλλιτέχνες και για πρώτη φορά αυτό γίνεται τόσο συνειδητό σε σχέση με παλιά που τα σωματεία ήταν μόνα τους και ίσως ανενεργά”.

“Αν και ξανάρχισαν παραγωγές, μεγάλες παραγωγές που περιμέναμε να γίνουν έχουν αναβληθεί επ' αόριστον, γιατί φοβούνται το ενδεχόμενο να μείνουν στη μέση. Σε μας μετά το 2011 μας πήραν πολλά κεκτημένα. Είχαμε μητρώο, αλλά μας το κατάργησαν. Μέχρι τώρα το κάθε σωματείο μίλαγε μόνο με την Ομοσπονδία. Τώρα βρισκόμαστε όλοι στο δρόμο κι είναι πολύ θετικό ότι μεταξύ των σωματείων υπάρχει μια καλή συνεννόηση”, τόνισε η Μαρία Μαγγίρα, πρόεδρος του σωματείου Τεχνικών στον Κινηματογράφο και Τηλεόραση. 

Ο Άρης Λάσκος, ηθοποιός, σκηνοθέτης από το Support Art Workers δήλωσε: “Είμαστε εδώ γιατί ουσιαστικά δεν έχει αλλάξει τίποτα από την πρώτη φορά που βγήκαμε στο δρόμο. Όλα τα μέτρα είναι για να δώσουν ψευδή εντύπωση ότι η αγορά κινείται. Εμπλέκουν μόνο τους κρατικούς φορείς, αφήνοντας εκτός πολλά κομμάτια της σύγχρονης τέχνης. Επίσης, δεν μπορεί τα αεροπλάνα να λειτουργούν με 100% πληρότητα, ενώ τα θέατρα, ακόμα και τα ανοιχτά, με 40%. Είναι θετικό ότι τα καλλιτεχνικά σωματεία όλα μαζί καλούν σε τόσο μαζικές κινητοποιήσεις”.