Το σχέδιο περιλαμβάνει συγχωνεύσεις-μαμούθ στους οργανισμούς αστικών συγκοινωνιών, οι οποίοι θα υπαχθούν στην «ομπρέλα» του ΟΑΣΑ, αναδιάταξη των δρομολογίων, αύξηση της τιμής των εισιτηρίων. Ποιο συγκεκριμένα η κυβέρνηση σχεδιάζει έναν μητροπολιτικό φορέα υπό τη σκέπη του οποίου θα ενταχθούν η ΕΘΕΛ, ο ΗΛΠΑΠ, ο ΗΣΑΠ, το ΜΕΤΡΟ, το ΤΡΑΜ και ενδεχομένως ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος. Μέσω αυτού του φορέα θα συγκροτηθεί ένα καθορισμένο πλαίσιο λειτουργίας που θα περιλαμβάνει ραγδαίες περικοπές. Σε περίπτωση κατά την οποία κάποιος από αυτούς τους φορείς αδυνατεί να αντεπεξέλθει, θα υπάρχει «πέναλτι», δηλαδή είτε θα μειώνεται είτε ακόμη και θα περικόπτεται η επιδότησή του. Ενώ, μέσω του ενιαίου φορέα θα συντονίζονται οι ιδιωτικοποιήσεις υπηρεσιών.
Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα των εφημερίδων ο ΟΑΣΑ δεν κατάφερε να λάβει το δάνειο ύψους 300 εκατ. ευρώ που είχε ζητήσει και πήρε προσφορά μόνο για 170 εκατ. ευρώ. «Η απροθυμία των τραπεζών να δανειοδοτήσουν τον ΟΑΣΑ, τα χρέη του οποίου φθάνουν τα 3 δισ. ευρώ, δημιουργεί πρόβλημα επιβίωσης στον Οργανισμό και για τον ρόλο αυτόν είναι επιτακτική η ανάγκη αλλαγών. Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι το ποσό που εξασφάλισε ο ΟΑΣΑ επαρκεί μόνο ως τον Αύγουστο, ενώ σε περίπου δέκα ημέρες η ΕΘΕΛ θα πρέπει να εξασφαλίσει 20 εκατ. ευρώ για να καλύψει τις ανάγκες μισθοδοσίας του προσωπικού της», διαβάζουμε στο ΒΗΜΑ.
Κρατικά χρέη
Το συνδικάτο εργαζομένων στον ΟΑΣΑ κυκλοφορεί αυτές τις ημέρες ανακοίνωση προς τους επιβάτες στην οποία δίνει τις απαντήσεις που κρύβει η κυβέρνηση. «Τελευταία γίνεται λόγος για τα ζημιογόνα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, δε γίνεται όμως καμία πρόταση για τα χρέη του κράτους προς τις ΔΕΚΟ των συγκοινωνιών, χρέη πολύ μεγαλύτερα από το έλλειμμα. Οι ορκωτοί λογιστές κατέληξαν: Το Υπουργείο Παιδείας μας οφείλει 275.000.000 ευρώ, το Υπουργείο Υγείας μας οφείλει 140.000.000 ευρώ, το Υπουργείο Πολιτισμού 2.000.000 ευρώ...», είναι μερικά από τα συγκλονιστικά νούμερα.
«Σε όλη την Ευρώπη οι αστικές συγκοινωνίες επιδοτούνται από το κράτος με 60%. Στην Ελλάδα χαρίζουν στις τράπεζες 28 δις, χρωστάνε στις συγκοινωνίες και θέλουν τα χρέη να τα πληρώσετε εσείς και εμείς... Με την ιδιωτικοποίηση θα χαριστούν τα χρέη και το εισιτήριο θα σκαρφαλώσει τουλάχιστον 2 ευρώ για αρχή, για να μπορούν οι ιδιώτες-αγοραστές να αυξήσουν τα κέρδη τους».
Οι εργαζόμενοι σε όλες τις αστικές συγκοινωνίες έχουν ταχθεί κατά της ιδιωτικοποίησης. Με τη μεγάλη τους συμμετοχή στις πανεργατικές απεργίες αλλά και στις συντονισμένες κινητοποιήσεις που προχώρησαν το προηγούμενο διάστημα έστειλαν το μήνυμα στην κυβέρνηση ότι αυτά τα μέτρα δεν πρόκειται να περάσουν. Η επίσχεση εργασίας στην οποία προχώρησαν οι οδηγοί της ΕΘΕΛ την 1η Ιούλη, και ανάγκασαν την κυβέρνηση να τους πληρώσει μέσα σε τρεις ώρες είναι μόνο μια μικρή γεύση από τη δύναμη των εργαζόμενων στις συγκοινωνίες. Η συντονισμένη απεργιακή κλιμάκωση μπορεί να πετάξει τα σχέδια του Πάγκαλου - Ρέππα, αλλά και του ΔΝΤ στα σκουπίδια.