Εργατικό κίνημα
Η μάχη στα λεωφορεία της Θεσσαλονίκης

Ανεστάλη η επ'αόριστον επίσχεση εργασίας που είχαν ξεκινήσει οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ, των αστικών λεωφορείων της Θεσσαλονίκης μετά τον ορισμό τριμερούς συνάντησης την Πέμπτη 25/8. Το συνδικάτο ανακοίνωσε έτοιμο να συνεχίσει τις κινητοποιήσεις αν διαπιστωθεί εμπαιγμός κατά τη συνάντηση.
 
Οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ διεκδικούν μισθούς άνω των δύο μηνών με το ποσό των χρημάτων που τους χρωστούνται να φτάνει τα έξι εκατομμύρια ευρώ. Η μάχη για τα δεδουλευμένα τους κρατάει όλο το καλοκαίρι, ξεκινώντας από τον Ιούλιο με στάσεις εργασίας και 24ωρες απεργίες, συνεχίζοντας με τρεις μέρες επίσχεσης εργασίας την περασμένη βδομάδα, στο τέλος της οποίας αποφασίστηκε η κλιμάκωση με επ'αόριστον επίσχεση εργασίας αρχής γενομένης από Δευτέρα. Μάλιστα η διοίκηση του ΟΑΣΘ, χωρίς ντροπή, απείλησε να πάει τους εργαζόμενους στα δικαστήρια ζητώντας να κηρυχτεί ο αγώνας τους «καταχρηστικός», ενώ ταυτόχρονα στήθηκε σε φιλοκυβερνητικά και μη ΜΜΕ ένα ολόκληρο προπαγανδιστικό παιχνίδι εις βάρος τους, μετατρέποντας τις ευθύνες για την απληρωσιά σε μπαλάκι του πιγκ πονγκ μεταξύ κυβέρνησης και διοίκησης. 
 
Από την πλευρά της ηγεσίας του συνδικάτου βασικό αίτημα σε όλη τη διάρκεια των κινητοποιήσεων ήταν η συνάντηση με την ηγεσία του υπουργείου προκειμένου να βρεθεί λύση στο πρόβλημα της απληρωσιάς. Ένα αίτημα που σύμφωνα με τους ίδιους η κυβέρνηση αγνοούσε επιδεικτικά καθ'όλη τη διάρκεια των κινητοποιήσεων. Ωστόσο, ακόμα κι αν η κυβέρνηση οδηγήθηκε σε μια μικρή υποχώρηση με την αποδοχή του αιτήματος για διαπραγματεύσεις, αυτό δεν έγινε με άλλο τρόπο παρά με την πίεση που άσκησαν οι απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων. Η αναστολή τους περισσότερο αδυνατίζει τον αγώνα των εργαζομένων εν όψει τριμερών συναντήσεων παρά τον ενισχύει. 
 
Εκτός όμως από την ενίσχυση της διαπραγματευτικής ισχύος των εργαζομένων που θα πρόσφερε η συνέχιση της επίσχεσης – είτε ως επίσχεσης είτε ως απεργίας με διάρκεια – ο ορισμός της συνάντησης ανοίγει και το ζήτημα του ποιά είναι η λύση για το πρόβλημα της απληρωσιάς στον ΟΑΣΘ και τι έχουν να περιμένουν οι εργαζόμενοι από τέτοιου τύπου συναντήσεις. Η απάντηση δεν μπορεί να είναι άλλη πέρα από το να ξαναγίνουν δημόσιες οι συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Κι αυτό μπορούν να το κερδίσουν βαδίζοντας στα χνάρια των προ 25ετίας συναδέλφων τους από την Αθήνα, όταν με μια ηρωική απεργία διαρκείας που έγραψε ιστορία, κατέκτησαν την επανακρατικοποίηση των λεωφορείων της ΕΑΣ.
 
Κρατικές επιδοτήσεις
Ο ΟΑΣΘ είναι ιδιωτικός και το δημόσιο είναι υποχρεωμένο να τον χρηματοδοτεί. Για δεκαετίες η διοίκηση του ΟΑΣΘ έπαιρνε τις παχυλές κρατικές επιδοτήσεις χωρίς αυτό να σημάνει καμία βελτίωση ούτε στο μεταφορικό έργο, ούτε ανανέωση στον στόλο των λεωφορείων. Αντίθετα αύξησαν το εισιτήριο, έκοψαν δρομολόγια, δεν παρέχεται δωρεάν μετακίνηση σε ανέργους και σαν αποκορύφωμα, αφήνουν τους εργαζόμενους στον ΟΑΣΘ απλήρωτους. 
Αυτοί και οι υπόλοιποι εργαζόμενοι της Θεσσαλονίκης που χρησιμοποιούν τις αστικές συγκοινωνίες είναι που την πληρώνουν τελικά. Μάλιστα ο ίδιος ο υπουργός Μεταφορών Σπίρτζης, με περισσό θράσος φτάνει να χαρακτηρίζει τον ΟΑΣΘ “πρότυπο και παράδειγμα που δείχνει γιατί οι συγκοινωνίες πρέπει να είναι δημόσιες και όχι ιδιωτικές”. Διαπίστωση που ισχύει, αλλά πόσο ειρωνική φαντάζει όταν ακούγεται από στόματα κυβερνητικών στελεχών που έχουν βάλει μπροστά το ξεπούλημα των δημόσιων συγκοινωνιών στην Αττική κι όχι μόνο. 
 
Η περίπτωση του ΟΑΣΘ δείχνει το πόσο ψεύτικη είναι η προπαγάνδα για τις προβληματικές δημόσιες συγκοινωνίες που θα σωθούν αν μπουν μέσα οι ιδιώτες. Προπαγάνδα που έχει χρησιμοποιήσει και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για να πουλήσει τον ΟΛΠ και τον ΟΣΕ στους ιδιώτες, για να προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση των συγκοινωνιών της Αθήνας, για να δώσει το νερό και τη ΔΕΗ στην «υγιή επιχειρηματικότητα» των ιδιωτών. 
 
Τόσο υγιή που την ίδια στιγμή που οι εργαζόμενοι μένουν απλήρωτοι, οι μέτοχοι του ΟΑΣΘ έχουν εξασφαλισμένα τα κέρδη τους τα οποία εγγυάται εκ των προτέρων το δημόσιο, δημιουργώντας έτσι έναν καπιταλιστικό παράδεισο, με μηδενικό ρίσκο για τους μετόχους. Μάλιστα σύμφωνα με την τελευταία οικονομική συμφωνία τα εγγυημένα κέρδη μέχρι το 2017 είναι περίπου 16.5 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Σύμφωνα με τα στοιχεία, καθ όλη τη διάρκεια της λειτουργίας του Οργανισμού δεν υπήρξε κανένα έτος το οποίο να ήταν ζημιογόνο για τους μετόχους. Κι επειδή πολλά παπαγαλάκια βιάστηκαν να βάλουν τους απλήρωτους εργαζόμενους και τους μετόχους στο ίδιο τσουβάλι με το επιχείρημα “και οι εργαζόμενοι έχουν μετοχές στον ΟΑΣΘ”, να πούμε ότι σε σύνολο 2.000 μετοχών, ο συνεταιρισμός εργαζομένων του ΟΑΣΘ έχει μόλις 25 μετοχές. Την ίδια στιγμή που ο αριθμός των απλήρωτων εργαζόμενων ανέρχεται σε 2.300.
 
Ο αγώνας των εργαζομένων του ΟΑΣΘ είναι δίκαιος και πρέπει να στηριχθεί από όλους τους εργαζόμενους για να νικήσει. Είναι ίδιος με τον αγώνα που δίνουν δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα, ενάντια στην απλήρωτη εργασία. Από τους εργαζόμενους του Μαρινόπουλου που παλεύουν για να κρατήσουν τις δουλειές τους, μέχρι τους εργαζόμενους σε κάθε μικρή και μεγάλη επιχείρηση που τα αφεντικά προσπαθούν να βγάλουν τα κέρδη τους από την απλήρωτη εργασία των εργατών. Είναι ο ίδιος αγώνας με αυτόν που δίνουν οι εργαζόμενοι  του ΟΛΘ ενάντια στις ιδιωτικοποιήσεις, αλλά και με τους αγώνες των εργαζομένων στα μέσα μαζικής μεταφοράς στην Αθήνα, όπου με κύρια αιχμή την αντίσταση στις ιδιωτικοποιήσεις, πραγματοποίησαν μέσα στον Ιούλιο, μεγάλες συνελεύσεις, στάσεις εργασίας, 24ωρες απεργίες και προσπάθειες συντονισμού.
 
Συνέχιση του αγώνα
Ο Συντονισμός Ενάντια στα Μνημόνια μπήκε μπροστά στη στήριξη του αγώνα των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ με προκήρυξη που εξέδωσε: “Ο μόνος δρόμος είναι η συνέχιση των κινητοποιήσεων στον ΟΑΣΘ, το άπλωμα και ο συντονισμός με άλλους κλάδους που παλεύουν όπως ο ΟΛΘ ενάντια στο ξεπούλημα του λιμανιού και η ΕΥΑΘ ενάντια στο ξεπούλημα του νερού. Η διαδήλωση στη ΔΕΘ στις 10 Σεπτέμβρη θα είναι ένα μεγάλο βήμα σε αυτήν την κατεύθυνση του κοινού αγώνα.
 
Δίπλα στο αίτημα να πληρωθούν οι εργαζόμενοι, πρέπει να μπει και το αίτημα για δημόσιες συγκοινωνίες στην Θεσσαλονίκη με κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ χωρίς αποζημίωση για τους ιδιώτες, που κάνουν κομπίνες πάνω στις πλάτες των εργαζομένων. Έτσι μπορούν να βρεθούν τα χρήματα για να πληρώνονται οι εργαζόμενοι, να γίνουν προσλήψεις και να υπάρχει φτηνή και ποιοτική μετακίνηση για τον κόσμο της Θεσσαλονίκης. Έτσι μπορεί  να έρθει η νίκη τόσο ενάντια στην απληρωσιά και τις περικοπές όσο κι ενάντια στις ιδιωτικοποιήσεις” επισημαίνει μεταξύ άλλων.
 
Ανακοίνωση εξέδωσε και το περιφερειακό σχήμα της αντικαπιταλιστικής αριστεράς “Ανταρσία στην Κεντρική Μακεδονία” στην οποία καταλήγει ότι: “Η μόνη λύση για εξασφαλιστούν φτηνές, ποιοτικές και οικολογικές αστικές συγκοινωνίες, με διασφάλιση των θέσεων εργασίας και δημιουργίας νέων είναι η εθνικοποίηση του ΟΑΣΘ, με διασφαλισμένο τον κοινωνικό και εργατικό έλεγχο. Η μετακίνηση με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, αστικές συγκοινωνίες και τρένο, είναι δημόσιο αγαθό και μόνο δημόσιος φορέας μπορεί να το διασφαλίσει.
 
Άμεση εθνικοποίηση του ΟΑΣΘ με κοινωνικό και εργατικό έλεγχο
 
Η κρατική χρηματοδότηση να αξιοποιηθεί για την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων και τη δρομολόγηση υπεραστικών λεωφορείων για τα δρομολόγια εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης. Προσανατολισμός σε οικολογική και φτηνή σε κόστος μετακίνηση. Μπορεί εδώ να αξιοποιηθεί η  ΕΛΒΟ και να λήξει για αυτό το καθεστώς εκκαθάρισης, ξεπουλήματος και διάλυσης της επιχείρησης. Επαναχάραξη των δρομολογίων στη βάση των κοινωνικών αναγκών.
 
Διασφάλιση των θέσεων εργασίας και προσλήψεις για να καλυφτούν οι ανάγκες
 
Δωρεάν μετακίνηση για άνεργους, κοινωνικό εισιτήριο για μαθητές, φοιτητές, συνταξιούχους, ευπαθείς ομάδες. Άμεσα ριζική μείωση του εισιτηρίου, με την προοπτική να γίνουν δωρεάν οι αστικές συγκοινωνίες για όλους...”.