Οικονομία και Πολιτική
Hanjin: Το πιο μεγάλο κανόνι

Το ΔΝΤ δημοσίευσε στις αρχές Ιουλίου μία μελέτη με τίτλο «Το ΔΝΤ και οι κρίσεις στην Ελλάδα, την Ιρλανδία και την Πορτογαλία» (διαβάστε). Αιτιολογώντας την ανάμειξή του, για πρώτη φορά, στην Ε.Ε. μέσω της εφαρμογής του προγράμματος «διάσωσης» η μελέτη αναφέρει ότι με νωπές ακόμα τις μνήμες από την χρεωκοπία της Lehman Brothers το 2008 υπήρχαν έντονες ανησυχίες ότι ένα πιστωτικό γεγονός στην Ελλάδα θα μπορούσε να εξαπλωθεί και σε άλλα μέλη της Ε.Ε. και να πλήξει ευρύτερα την παγκόσμια οικονομία που προσπαθούσε να ανακάμψει από την παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση. 
 
Οκτώ χρόνια αργότερα, παρόλες τις προσπάθειες από τις κεντρικές τράπεζες σε όλον τον πλανήτη που ενίσχυσαν με περισσότερα από 9 τρισεκατομμύρια δολάρια τις τράπεζες, ο κίνδυνος χρεοκοπιών και τα κανόνια σε μεγάλες επιχειρήσεις δεν έχουν αποφευχθεί. 
 
Στις 31 Αυγούστου η νοτιοκορεάτικη ναυτιλιακή εταιρεία Hanjin Shipping ζήτησε προστασία από τα δικαστήρια έναντι των πιστωτών της, κάτι αντίστοιχο με το άρθρο 99. Πολλοί ήδη μιλούν για την Lehman Brothers της ναυτιλίας. Η Hanjin διαθέτει έναν στόλο 140 πλοίων μεταφοράς container και ξηρού φορτίου και είναι η μεγαλύτερη κορεάτικη ναυτιλιακή εταιρεία και 7η στον κόσμο εταιρεία πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Το συνολικό χρέος της εταιρείας ανέρχεται σε 5,5 δις δολάρια. Η επιβράδυνση της κινέζικης οικονομίας και η καταβύθιση των ναύλων κάνει ασύμφορα τα συμβόλαια που είχαν εξασφαλίσει οι εταιρείες μία προηγούμενη περίοδο. 
 
Έλληνες Εφοπλιστές
Οι επιπτώσεις επεκτείνονται στους έλληνες εφοπλιστές. Δύο από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες η Danaos Corporation συμφερόντων Γιάννη Κούστα και η Navios Maritime Holdings της Αγγελικής Φράγκου έχουν συνάψει συμβόλαια, όπως εκτιμάται, τουλάχιστον 700 εκατομμυρίων δολαρίων που αντιπροσωπεύουν μεγάλο κομμάτι του χαρτοφυλακίου τους το οποίο κινδυνεύει να τιναχτεί στον αέρα. Οι συνέπειες δεν θα αφήσουν ανεπηρέαστες τις ήδη χτυπημένες από τα θαλασσοδάνεια ελληνικές τράπεζες. 
 
Στην χρεοκοπία της Hanjin καθρεφτίζονται η πτώση στην εμπορική δραστηριότητα παγκοσμίως συνδυασμένη με μία υπερπροσφορά πλοίων. Ο πρόεδρος της Cosco Σουν Τζιακάνγκ δεν θα μπορούσε να είναι πιο σαφής στις δηλώσεις του στο πρακτορείο Reuters “εάν δεν υπάρξει βελτίωση στο παγκόσμιο εμπόριο, τον δρόμο της Hanjin θα ακολουθήσουν και άλλες ναυτιλιακές”. Πρίν προλάβει να στεγνώσει το μελάνι από τις δηλώσεις του, ακόμα μία ναυτιλιακή εταιρεία μεταφοράς container η Rickmers Maritime εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Σιγκαπούρης πρότεινε στους δανειστές της ένα σχέδιο αναδιάρθρωσης του χρέους της προκειμένου να αποφύγει την χρεωκοπία. Το σοκ από το κανόνι της Hanjin έχει επεκταθεί από την ναυτιλία στο εμπόριο καθώς εκτιμάται ότι πάνω στα πλοία της Hanjin βρίσκονται εγκλωβισμένα εμπορεύματα αξίας 14 δις δολαρίων.
 
 Με το βλέμμα στραμμένο σε αυτές τις εξελίξεις ο Economist παρουσίασε μία έρευνα σύμφωνα με την οποία οι ευρωπαϊκές τράπεζες, συμπεριλαμβανομένων των γερμανικών που επέδειξαν ιδιαίτερο ζήλο στην παροχή ναυτιλιακών δανείων τα προηγούμενα  χρόνια, προσπαθούν τώρα να ξεφορτωθούν όλα αυτά τα προβληματικά δάνεια.
 
Ότι κι αν λένε τα οικονομικά επιτελεία διεθνώς από την Γέλεν και τον Ντράγκι μέχρι τον Τσίπρα και τον Τσακαλώτο τα κανόνια ηχούν πιο δυνατά και η προοπτική μίας νέας ύφεσης είναι το πιθανότερο σενάριο.