Εργατικό κίνημα
Ιδιωτικοποιήσεις: Ούτε στα αεροδρόμια ούτε πουθενά!

Τσίπρας-Φλαμπουράρης καλωσορίζουν τα αφεντικά της Fraport στο Μαξίμου

Από την περασμένη Τρίτη 11/4, τα 14 αεροδρόμια που είχαν βγει στο σφυρί πέρασαν κι επίσημα υπό τον έλεγχο της Fraport για τα επόμενα 40 χρόνια. Πρόκειται για τα αεροδρόμια του Ακτίου, των Χανίων, της Καβάλας, της Κέρκυρας, της Κω, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου, της Ρόδου, της Σάμου, της Σαντορίνης, της Σκιάθου, της Κεφαλλονιάς, της Θεσσαλονίκης και της Ζακύνθου. 

Την επόμενη μέρα Τσίπρας, Φλαμπουράρης και λοιποί κυβερνητικοί έσπευσαν να καλωσορίσουν τα στελέχη της Fraport στο Μέγαρο Μαξίμου και φορώντας τα πλατιά τους χαμόγελα να πανηγυρίσουν παρέα το ξεπούλημα. “Στέλνετε ένα σημαντικό μήνυμα εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία με την επένδυση που κάνετε”, ήταν τα λόγια του πρωθυπουργού στον πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου της εταιρίας Στέφαν Σούλτε. Το μήνυμα είναι προφανές. Τα αεροδρόμια είναι η αρχή, έχουμε κι άλλα φιλέτα για πούλημα. 

Και μόνο φιλολογικό δεν είναι αυτό το μήνυμα καθώς όσο τα παραπάνω λάμβαναν χώρα, το ΤΑΙΠΕΔ βρισκόταν σε αναζήτηση χρηματοοικονομικού συμβούλου ο οποίος θα καταθέσει προτάσεις για την πώληση μεριδίων που κατέχει το ταμείο στην ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ. Σύμφωνα με τις μνημονιακές επιταγές, πρέπει να πωληθεί το 11% της ΕΥΔΑΠ και το 23% της ΕΥΑΘ. Το Ελληνικό Δημόσιο κατέχει το 34,03% του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΥΔΑΠ, το 27,3% έχει μπει στο ΤΑΙΠΕΔ για να πουληθεί, ενώ ήδη το 9,99% ανήκει στον Πόλσον και το υπόλοιπο ποσοστό βρίσκεται σε ελεύθερη διασπορά στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Στην ΕΥΑΘ, το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 74,017%. Η προθεσμία για να βρεθεί ο “σύμβουλος” που θα προωθήσει το ξεπούλημα του νερού στις δύο μεγαλύτερες πόλεις της χώρας, είναι η 3 Μάη. Σε παρόμοια τροχιά βρίσκεται και η διαδικασία ξεπουλήματος μονάδων της ΔΕΗ.

Συνέπειες

Οι συνέπειες της ιδιωτικοποίησης των αεροδρομίων για τον κόσμο φάνηκαν από την πρώτη μέρα. Όπως διαβάζουμε στην ιστοσελίδα της ΟΣΥΠΑ, της ομοσπονδίας των υπαλλήλων στην πολιτική αεροπορία, η Fraport εγκαινίασε τη δική της εποχή στα περιφεριακά αεροδρόμια με αύξηση του τέλους (άρα και των τιμών στα εισιτήρια) στις άγονες γραμμές κατά 5.500%.  

Το ίδιο θα σημάνει και για τα υπόλοιπα κοινωνικά αγαθά, όπως το νερό, το ρεύμα και κάθε άλλη δημόσια επιχείρηση που τα διαχειρίζεται και πάει για ιδιωτικοποίηση (στην ίδια μοίρα βρίσκονται η ΔΕΠΑ, τα ΕΛΠΕ κ.α). Πέραν των προβλημάτων στην ποιότητα των αγαθών που μπορεί να σημάνει η συντήρηση των κάθε είδους υποδομών με καθαρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, το ανέβασμα των τιμών και η πτώση της προσβασιμότητας για τη μεγάλη πλειοψηφία είναι προφανής.

Είναι η ώρα τα δυνατά κομμάτια της τάξης – αυτά που απειλούνται αυτή τη στιγμή με το ξεπούλημα – οι εργαζόμενοι στο νερό, το ρεύμα και τις υπόλοιπες ΔΕΚΟ να μπλοκάρουν απεργιακά τις ιδιωτικοποιήσεις. Το μεγάλο συλλαλητήριο για τη ΔΕΗ στην Πτολεμαίδα και οι κινητοποιήσεις των εργαζόμενων στο νερό το προηγούμενο διάστημα έδειξαν τη δύναμη. Αναβολές και ματαιώσεις της σύγκρουσης – όπως είδαμε τέτοιες στα αεροδρόμια – έφεραν τους ιδιώτες με το φιλέτο στην τσέπη. Η συνέχεια μπορεί να είναι διαφορετική.