Εκπαίδευση και νεολαία
Να μη γίνουν οι πανελλαδικές εξετάσεις

Την καμπάνια για κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων και για ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια συζητούν αυτές τις μέρες πολλοί πυρήνες του ΣΕΚ.

«Στο Ηράκλειο Κρήτης την εισήγηση έκανε ο Μάνος, μαθητής από το 1ο ΓΕΛ Αλικαρνασσού», μας είπε ο Λεωνίδας. «Η συζήτηση μάς έδωσε πολλά επιχειρήματα πάνω στο γιατί η κατάργηση των εξετάσεων αποτελεί το μόνο ρεαλιστικό μέτρο αυτή τη στιγμή εν μέσω πανδημίας και ταυτόχρονα ένα πάγιο αίτημα για ένα σχολείο που δεν θα αποτελεί ένα απλό και στείρο εξεταστικό κέντρο και η τριτοβάθμια εκπαίδευση ένας προθάλαμος συνδεδεμένος άμεσα με την αγορά εργασίας. Ούτως η αλλιώς οι εξετάσεις πάντα λειτουργούσαν σαν κόσκινο σε βάρος της εργατικής τάξης γύρω από το οποίο στήθηκε η παραπαιδεία και η ιδιωτικοποίηση της παιδείας. Στα συμπεράσματα τονίστηκε η αναγκαιότητα να οργανώσουμε μια πετυχημένη Πρωτομαγιά και μόλις ανοίξουν τα σχολεία καταλήψεις διαρκείας απέναντι στα αντιδραστικά και αναχρονιστικά νομοσχέδια σε βάρος της δημόσιας και δωρεάν παιδείας”.

Αντίστοιχη συζήτηση έγινε στα Πετράλωνα. Ο Ανδρέας Μπάλλας εκπαιδευτικός και μέλος των Παρεμβάσεων ήταν ένας εκ των εισηγητών που τόνισε ανάμεσα σε άλλα (ολόκληρη η εισήγησή του εδώ):

«Στην επιλογή μας να αρνηθούμε την τηλεκπαίδευση, έπαιξε ρόλο και η σταθερή και συνεπής αναμέτρησή μας με τα δύο ιερά τοτέμ της δημόσιας εκπαίδευσης, την εξεταστέα ύλη και τις πανελλαδικές εξετάσεις αυτά τα δυο στοιχεία που αντιμετωπίζονται ως Άγιο Δισκοπότηρο από όλες τις κυβερνήσεις –ακόμα και από την επίσημη Αριστερά (ας θυμηθούμε τη στάση των ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ το 2013 στην ψηφισμένη απεργία διαρκείας των εκπαιδευτικών μέσα στις εξετάσεις –που δεν έγινε)...

Ελεύθερη πρόσβαση

Το αίτημα για την κατ’ εξαίρεση ελεύθερη πρόσβαση των φετινών υποψηφίων στην Γ΄θμια, ομολογώ ότι είναι πιο μπροστά και από τις θέσεις του εκπαιδευτικού κινήματος. Και θα έλεγα ότι αξίζει να παλευτεί θαρραλέα σε όλους τους χώρους και μάλιστα να είναι η μάχη αυτή μια παρακαταθήκη για να επιτευχθεί μόνιμα. Γιατί απέναντι στις διάφορες τεχνικές δυσκολίες που θα επικαλεστούν διάφοροι για να το απορρίψουν ή στα ημίμετρα που θα αντιπροτείνουν για να το ενσωματώσουν και να το εξουδετερώσουν, το αίτημα για ελεύθερη πρόσβαση αντιστοιχεί στις σύγχρονες ανάγκες της νεολαίας και βασίζεται στις πρωτόγνωρες απελευθερωτικές δυνατότητες που γεννούν για την κοινωνία σήμερα η εργασία, η επιστήμη, και η τεχνική. Είναι ένα αίτημα άμεσα συνδεμένο με την ανάγκη μιας ευρύτερης εκπαιδευτικής αλλαγής στα πλαίσια ενός ριζοσπαστικού κοινωνικού μετασχηματισμού...

Απέναντι σε όσους ισχυριστούν ότι «δεν μπορούν να γίνουν όλοι γιατροί», για να αντικρούσουν το αίτημα για την ελεύθερη πρόσβαση, η θέση η δική μας θα πρέπει να είναι ότι «πρέπει να μπορούν να γίνουν όλοι γιατροί και κάθε άλλο χρήσιμο επάγγελμα». Με την ταυτόχρονη απαίτηση για την εξασφάλιση των απαραίτητων προϋποθέσεων ώστε η τριτοβάθμια εκπαίδευση να είναι επαρκής για να προσφέρει υψηλή ποιότητα σπουδών σε όλους τους φοιτητές και φοιτήτριες...

Γιατί αν απέδειξε κάτι αυτή η πανδημία είναι ποια επαγγέλματα είναι πραγματικά χρήσιμα στην κοινωνία (πέρα από τους γιατρούς, οι οποίοι αναγνωρίζονταν και πριν, το νοσηλευτικό και λοιπό βοηθητικό προσωπικό των μονάδων υγείας, οι εργαζόμενοι στον εφοδιασμό, αποθηκάριοι, οδηγοί κ.λπ., οι υπάλληλοι των supermarket, οι ντελιβεράδες και τα courrier, οι τεχνικοί, οι εργαζόμενοι στα τηλεφωνικά κέντρα, οι εργαζόμενοι στην καθαριότητα, στα ΜΜΜ κ.ο.κ.) και ποιοι παρασιτούν στις πλάτες της μεγάλης κοινωνικής πλειοψηφίας. 

Η συζήτηση για την επόμενη ημέρα λοιπόν οφείλει να λάβει υπόψη της τι είναι πραγματικά κοινωνικά χρήσιμο και ποιες είναι οι πραγματικές ανθρώπινες ανάγκες, και μέσα σε αυτή τη συζήτηση να μιλήσουμε ξανά για την ανάγκη αυτοπραγμάτωσης του νέου ανθρώπου –έξω και πέρα από τις ανάγκες της αγοράς, να μιλήσουμε ξανά για την εργασία με δικαιώματα, να θέσουμε το ζήτημα της ελεύθερης πρόσβασης του ανθρώπου στη μόρφωση και στα εκπαιδευτικά δίκτυα σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Μπορεί κάποια από αυτά να ακούγονται ουτοπικά, αλλά νομίζω ότι πρέπει να βάζουμε ψηλά τον πήχη για να συγκροτήσουμε πάνω σε αυτά τα ζητήματα ένα αγωνιστικό ρεύμα διεκδίκησης και ανατροπής».