Εργατικό κίνημα
Απεργία ενάντια στο Ν/Σ Κεραμέως

1 Ιούνη, Πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στην Αθήνα. Φωτό: Στέλιος Μιχαηλίδης

Tη Δευτέρα 1/6 το αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο της Κεραμέως μπήκε στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής. Το νομοσχέδιο που έχει ξεσηκώσει την εκπαιδευτική κοινότητα το τελευταίο δίμηνο παίρνει το δρόμο για να ψηφιστεί στη Βουλή. Η ώρα της απεργιακής σύγκρουσης δεν μπορεί να περιμένει άλλο. Η ΔΟΕ έχει κηρύξει 24ωρη απεργία την Τρίτη 9/5 με συγκέντρωση στη 1μμ στα Προπύλαια και νέο συλλαλητήριο την επόμενη ημέρα στις 7μμ το απόγευμα, στα Προπύλαια και πορεία στη Βουλή. Η ΟΛΜΕ καλεί συνέλευση προέδρων το Σάββατο 6/5, με την ηγεσία της να προσανατολίζεται σε κοινό πρόγραμμα με τη ΔΟΕ. Οι Παρεμβάσεις, που συσπειρώνουν την αντικαπιταλιστική αριστερά του κλάδου, επιμένουν στην πρόταση που προωθούν όλο το τελευταίο διάστημα, για 48ωρη απεργία με προοπτική κλιμάκωσης και με στόχο την ανατροπή του νομοσχεδίου.

“Να οργανώσουμε τα βήματα για την επιτυχία της απεργίας στις 9 Ιούνη και για να κλιμακώσουμε. Απέναντι στην διστακτική απάντηση από μεριάς των ηγεσιών, που θα έπρεπε άμεσα να καλέσουν σε 48ωρη απεργία, η βάση των εκπαιδευτικών να πάρει στα χέρια της την επιτυχία του αγώνα και της κλιμάκωσης” λέει το κάλεσμα του Δικτύου Εκπαιδευτικών “Η Τάξη μας”, που συμμετέχει στις Παρεμβάσεις. “Οργανώνουμε απεργιακές επιτροπές. Βάζουμε σε κάθε σχολείο πανό που καλούν στην απεργία, συζητάμε με κάθε συνάδελφο ότι Τρίτη 9 Ιούνη έχουμε ΑΠΕΡΓΙΑ και βάζουμε απεργιακό λουκέτο στα σχολεία, με απεργιακή περιφρούρηση. Κανένας και καμία συνάδελφος στην δουλειά, κατεβαίνουμε στο δρόμο κατά χιλιάδες με τα πανό των ΕΛΜΕ και των συλλόγων μας. Ταυτόχρονα συνεχίζουμε να διεκδικούμε την 48ωρη απεργία για το διήμερο 9 και 10 Ιούνη, από την ΓΣ των προέδρων της ΟΛΜΕ, αλλά και από τις ίδιες τις ΕΛΜΕ και ΣΕΠΕ και νέο γύρο συνελεύσεων για απεργιακή κλιμάκωση” συνεχίζει.

Το απόγευμα της Δευτέρας 1/6 νέα συλλαλητήρια πραγματοποιήθηκαν στο κέντρο της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και άλλων πόλεων. “Το πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία της Νέας Δημοκρατίας έχει προετοιμαστεί πολύ καλά από όλους τους προηγούμενους υπουργούς Παιδείας, από τη Γιαννάκου και έπειτα. Όμως καμιά προηγούμενη προσπάθεια αποδόμησης του δημοσίου εκπαιδευτικού συστήματος δεν ήταν τόσο ριζική”, δήλωσε στην Εργατική Αλληλεγγύη η Αθανασία Κατσούλη καθηγήτρια, μέλος της Α' ΕΛΜΕ Αθήνας. “Σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης οι αλλαγές είναι σαρωτικές και αντιδραστικές. Η απάντηση όλου του εκπαιδευτικού κόσμου πρέπει να είναι άμεση και δυναμική. Αυτός ο νόμος πρέπει να μείνει στα χαρτιά. Το σχέδιο δράσης της ΟΛΜΕ δεν είναι αρκετό για να αντιπαλέψουμε τον νόμο. Είναι απαραίτητη η ενεργοποίηση όλων των συλλόγων και των διοικητικών συμβουλίων ώστε να πιεστεί η συνέλευση των προέδρων να αποφασίσει 48ωρη απεργία για την ερχόμενη εβδομάδα και να συνεχίσουμε απεργιακά και στη συνέχεια. Φυσικά μια 48ωρη απεργία δεν είναι περίπατος. Χρειάζεται να γίνει δουλειά από σχολείο σε σχολείο και γι'αυτό χρειαζόμαστε τις απεργιακές επιτροπές. Αλλά ένας απεργιακός αγώνας με συνέχεια είναι ο μόνος δρόμος αν θέλουμε πραγματικά να σταματήσουμε μια τόσο μεγάλη επίθεση”, τόνισε.

Η βροχή δεν ήταν αρκετή για να σταματήσει πλήθος εκπαιδευτικών και φοιτητών που διαδήλωσαν και την περασμένη Τρίτη 26/5. "Eίτε με χαλάζι, είτε με βροχή αυτό το νομοσχέδιο θα αποσυρθεί" ήταν ένα από τα συνθήματα που ακούστηκαν. "Απεργία τώρα" ήταν το σύνθημα των εκπαιδευτικών του Δικτύου "Η Τάξη μας" που έδωσε το παρών μαζί με μια σειρά συλλόγους πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και ΕΛΜΕ.  

Ταξικό σφαγείο

Το νομοσχέδιο πάνω από όλα είναι ένα ταξικό σφαγείο για τους μαθητές και τις μαθήτριες. Περισσότερες εξετάσεις, μεγαλύτερα εμπόδια στην προαγωγή από τάξη σε τάξη και ακόμα πιο δύσκολη η πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. 

Για το γυμνάσιο προβλέπεται η αύξηση από τέσσερα σε επτά των μαθημάτων που εξετάζονται γραπτά σε κάθε τάξη. Αύξηση υπάρχει και στα εξεταζόμενα μαθήματα σε Α’ και Β’ Λυκείου. 

Ο μαθητής θα περνάει την τάξη, όταν έχει σε κάθε μάθημα βαθμό ετήσιας επίδοσης τουλάχιστον 10 (από 9,5) ή όταν έχει γενικό μέσον όρο βαθμών τουλάχιστον 13. Σε αντίθετη περίπτωση, ο μαθητής ξαναεξετάζεται για το μάθημα που “έμεινε” το Σεπτέμβρη. Κι αυτό αν τα μαθήματα που δεν πέρασε είναι μέχρι τέσσερα. Αν ο μαθητής έχει κάτω από 10 σε περισσότερα από τέσσερα μαθήματα, τότε επαναλαμβάνει την τάξη. 

Τα υποχρεωτικά διαγωνίσματα γίνονται δύο, από ένα σε κάθε τετράμηνο (σήμερα είναι ένα, μόνο στο πρώτο τετράμηνο). Επανέρχεται το αναχρονιστικό μέτρο της διαγωγής στο απολυτήριο.

Επανέρχεται η Τράπεζα Θεμάτων, για την οποία είχαν ξεσηκωθεί μεγάλες αντιδράσεις στο παρελθόν όταν είχε αποκαλυφθεί το σκάνδαλο με τη διαρροή θεμάτων από φροντιστήρια. 

Και σε σχέση με τις μεταγγραφές των φοιτητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μπαίνουν εμπόδια, χτυπώντας τους πιο φτωχούς φοιτητές που συνήθως αιτούνται μεταγγραφή, καθώς παράλληλα με τα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια, μπαίνει πλαφόν σε σχέση με τη διαφορά που μπορεί να έχει ο βαθμός εισαγωγής του με τη βάση εισαγωγής του τμήματος στο οποίο θέλει να μεταγγραφεί.

Στα πανεπιστήμια προβλέπεται η “εξωστρέφεια” και το άνοιγμα των σχολών στην διεθνή αγορά με σκοπό την προσέλκυση επενδύσεων από ιδιωτικά κεφάλαια. Προωθείται η αξιολόγηση στα ΑΕΙ και η σύνδεσή της με τη χρηματοδότησή τους, με συνέπειες που μπορεί να οδηγήσουν ακόμα και στο κλείσιμο τμημάτων, ενώ θεσπίζονται ξενόγλωσσα μεταπτυχιακά με δίδακτρα σε συνεργασία με ξένα ιδρύματα. Οι ιδιωτικοποιήσεις χτυπάνε την πόρτα και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση καθώς μέσω της καθιέρωσης της “αυτοαξιολόγησης” και της “εξωτερικής αξιολόγησης” των σχολικών μονάδων, ανοίγει διάπλατα η πόρτα για την εισαγωγή ιδιωτών στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, ενώ σχολεία με “κακή αξιολόγηση” θα τρώνε το τσεκούρι και θα πρέπει να αναζητήσουν πόρους πέραν της δημόσιας χρηματοδότησης.

Την ίδια στιγμή καμία πρόβλεψη δεν υπάρχει για μονιμοποιήσεις και προσλήψεις εκπαιδευτικών, για μείωση των μαθητών ανά τάξη ή για αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης σύμφωνα με τις ανάγκες μαθητών, φοιτητών κι εκπαιδευτικών. Αντίθετα διατηρεί την αύξηση των μαθητών στα νηπιαγωγεία παρά τις αντίθετες υποσχέσεις.

“Το νομοσχέδιο μέσα από τις αντιδραστικές αλλαγές που φέρνει, μετατρέπει το σχολείο σε συνεχή εξεταστικό κέντρο, με αποτέλεσμα το μαζικό πέταγμα μαθητικού πληθυσμού έξω από αυτό, ενώ μαζί με την αύξηση των μαθητών σε δημοτικά/νηπιαγωγεία, ανοίγει το δρόμο για την συγχώνευση σχολείων, τμημάτων, απολύσεις αναπληρωτών. Ταυτόχρονα φέρνει αξιολόγηση, διαγωγή και κάμερες/εξ αποστάσεως για την κατηγοριοποίηση και τον έλεγχο σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και δομές, με στόχο λιγότερους μαθητές, σχολεία και εκπαιδευτικούς. Την ώρα που χρειάζονται λεφτά για την Παιδεία, το μαχαίρι των περικοπών ετοιμάζεται να μπει πιο βαθιά στο δημόσιο σχολείο. Πάνω από 40.000 χιλιάδες συνάδελφοι αναπληρωτές σε συνθήκες κρίσης και πανδημίας θα απολυθούν, αντί για την μονιμοποίησή τους. Για ένα δημόσιο σχολείο που όχι μόνο αντέχει στην πανδημία, αλλά παρέχει και την δημόσια εκπαίδευση με τους καλύτερους δυνατούς όρους χρειάζεται ο κλάδος να μπει στην σύγκρουση με την Κεραμέως με απεργία” σχολιάζει το Δίκτυο Εκπαιδευτικών “Η Τάξη μας”.