Εργατικό κίνημα
Εκλογές στο ΣΕΗ

Εκλογές έχει προγραμματίσει το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών για τις 25 Απρίλη, με τελευταία εκλογοαπολογιστική συνέλευση στις 18/4 στο Θέατρο Χατζηχρήστου - “Ορφέας” (Ιπποκράτους και Πανεπιστημίου). Το Σ.Ε.Η. ιδρύθηκε το 1917 και αποτελεί τον κοινό συνδικαλιστικό φορέα ηθοποιών του Θεάτρου, του Κινηματογράφου και της Τηλεόρασης. Η Ανατρεπτική Συσπείρωση Ηθοποιών (ΑΣΗ) κατεβαίνει για δεύτερη φορά στις εκλογές του ΣΕΗ με μεγαλύτερες εμπειρίες και με δυνατότερο σχήμα.
 
Η Ε.Α. βρέθηκε με τους ηθοποιούς Αλέξανδρο Μαρτζούκο, Κώστα Καπετάνιο, Μαρία Δρακοπούλου, Πάνο Κορδαλή και Δώρη Σταθοπούλου που στηρίζουν την ΑΣΗ και συνομίλησε τόσο για τα αιτήματα του κλάδου αλλά και γενικότερα για τα ζητήματα της τέχνης και του πολιτισμού.
 
Αλέξανδρος: Σαν παράταξη τα τελευταία δυο χρόνια, παρά τις μικρές μας δυνάμεις, παίξαμε σημαντικό ρόλο και κερδίσαμε μικρά αλλά ουσιαστικά πράγματα. Ήταν η σύγκρουση για το ποιος μπορεί να είναι μέλος του σωματείου, που επιμείναμε πως με 50 μεροκάματα το σωματείο πρέπει να ανοίγει την πόρτα του σε έναν ηθοποιό και να τον καλύπτει συνδικαλιστικά. Ήμασταν η μοναδική παράταξη που κατέβηκε σε όλες τις απεργίες με το πανό μας. Ωστόσο το πανό μας, “Τα μνημόνια Σκοτώνουν την Τέχνη”, ήταν ένα πανό που κατέβηκε και σε μια σειρά από πολιτικές μάχες. Βρεθήκαμε στην πρώτη γραμμή ενάντια στους φασίστες, ενάντια στο ρατσισμό αλλά και στην λογοκρισία όπως στη μεγάλη διαδήλωση ενάντια στο κατέβασμα της “Ισορροπίας του Νας” από την διοίκηση του Εθνικού Θεάτρου λίγους μήνες πριν. 
 
Μαρία: Ο κλάδος είναι σκληρά χτυπημένος από την ανεργία, την απληρωσιά τις εξοντωτικές συνθήκες εργασίας. Ένα έργο θέλει μήνες προετοιμασίας για να φτάσει να παίζεται για 10 ή ακόμα λιγότερες παραστάσεις. Αν οι πρόβες δεν πληρώνονται, όπως πλέον συμβαίνει κατά κόρον, και οι παραστάσεις είναι 5 με 10, πώς θα ζήσει ένας ηθοποιός; 
 
Κώστας: Πρέπει να επιμείνουμε πως η τήρηση της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΣΣΕ) είναι υποχρεωτική. Αυτό σημαίνει πως πληρώνονται και οι πρόβες, ακόμα και αν αποδεχτούμε πως πληρώνονται λιγότερο από την παράσταση. Πρέπει επίσης να μιλήσουμε για τα δικαιώματα των άνεργων ηθοποιών. Πώς είναι δυνατόν οι ίδιοι άνθρωποι να βρίσκονται μονίμως στα κρατικά θέατρα; Θέλουμε νέες θέσεις εργασίας στα μεγάλα κρατικά θέατρα και τα ΔΗΠΕΘΕ.
 
Δώρη: Πρέπει το Σωματείο να βρίσκεται στο πλευρό των ηθοποιών που προσπαθούν να πληρωθούν τα απλήρωτα μεροκάματα. Δεν είναι δυνατόν να συνεχίζεται μια παράσταση που ο αιθουσάρχης, ο παραγωγός ή ο σκηνοθέτης χρωστάει χιλιάδες ευρώ. Διεκδικούμε πως το σωματείο θα βρίσκεται στην πρώτη γραμμή και θα συγκρούεται, θα κατεβάζει παραστάσεις που έχουν απλήρωτα δεδουλευμένα. 
 
Μαρία: Τεράστιο ζήτημα είναι το συνταξιοδοτικό των ηθοποιών. Σήμερα έτσι όπως είναι τα πράγματα δεν υπάρχει περίπτωση να πάρεις σύνταξη. Ειδικά με το νέο ασφαλιστικό καταδικάζουν τους ηθοποιούς στο να μην πάρουν σύνταξη ποτέ ή να πάρουν ψίχουλα. 
Κώστας: Υπάρχουν δεκάδες κλειστές αίθουσες. Το Σωματείο πρέπει να μπει μπροστά να διεκδικήσει αίθουσες για τις μικρές ομάδες και τους άνεργους ηθοποιούς.
 
Αλέξανδρος: Πρέπει στο σωματείο να επανέλθουν οι αγώνες. Οι έννοιες της απεργίας, της κατάληψης, του αγώνα απέναντι στην ασυδοσία των αφεντικών. Σαν σωματείο πρέπει να καταλάβουμε τα κλειστά θέατρα και να τα δώσουμε στους άνεργους συναδέλφους να τα χρησιμοποιούν χωρίς τους εκβιασμούς των αιθουσαρχών.
 
Μαρία: Χρειάζεται να ξανανοίξει η δημόσια Θεατρική Βιβλιοθήκη. Ήταν στο μουσείο Θεάτρου, δίπλα στην Ακαδημία και την έκλεισαν. Σήμερα για να βρεις και να διαβάσεις παραστάσεις πρέπει να γίνεις υποχείριο των εκδοτικών οίκων και των εταιριών.
 
Πάνος: Υπάρχουν τρομερά ζητήματα με τις ιδιωτικές σχολές που λυμαίνονται το χώρο της θεατρικής παιδείας. Πλέον μιλάμε για κυκλώματα που μοιράζουν χαρτιά ανάλογα με το ποιος έχει τη δυνατότητα να πληρώνει.
 
Αλέξανδρος: Πρέπει το ΣΕΗ να μπει μπροστά και να διεκδικήσει δημόσιες σχολές και Ακαδημία θεάτρου. Το συνδικαλιστικό όργανο των ηθοποιών δεν μπορεί να επιτρέπει στους πωλητές ονείρων να βγάζουν εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ μοιράζοντας πτυχία χωρίς κανένα αντίκρυσμα. Να επανέλθει η δραματική σχολή του σωματείου. 
 
Μαρία: Σήμερα στην ουσία έχουν καταργηθεί οι κρατικές επιδοτήσεις. Είναι ένα τεράστιο ζήτημα. Το χώρο πλέον τον λυμαίνονται οι ιδιώτες. 
 
Κώστας: Οι κάθε λογής πλούσιοι, καναλάρχες, βιομήχανοι, εφοπλιστές, έχουν εισβάλει στο θέατρο, έχουν φτιάξει όλων των ειδών τα μέγαρα και κάνουν κουμάντο στην παραγωγή ανάλογα με τα συμφέροντά τους. Το χειρότερο, το είδαμε και αυτές τις μέρες, είναι ότι εισβάλουν στα Φεστιβάλ και στο όνομα ενός δημόσιου φορέα κάνουν ιδιωτικές δουλειές. Αν ο Λάτσης, ο Βαρδινογιάννης θέλουν να κάνουν παραγωγές, ας κάνουν, αλλά δεν μπορεί να καταλαμβάνουν το Φεστιβάλ Αθηνών, ή το Εθνικό και με το δημόσιο πρεστίζ να κάνουν τα παιχνίδια τους. Από την μεριά μας πρέπει συνεχώς να τους ξεμπροστιάζουμε. Δεν πρέπει να επιτρέψουμε να συνεχίζουν να ξεπλένουν χρήμα στο όνομα του πολιτισμού.
 
Αλέξανδρος: Ζούμε μέσα στον Καπιταλισμό, σε μια παράλογη κοινωνία της υπερπαραγωγής αλλά και της φτώχειας. Ξεκινήσαμε αυτή την παράταξη πριν δυο χρόνια γνωρίζοντας πως η σύγκρουση με το κεφάλαιο μπορεί να δοθεί με όρους αγώνα και ανατροπής. Αυτή τη μάχη συνεχίζουμε και ανοίγουμε και όλα τα ζητήματα, για το ρόλο της τέχνης και του καλλιτέχνη. Για το ποια είναι η εργασιακή του κατάσταση αλλά και η κοινωνική του παρουσία, μαζί με τους υπόλοιπους εργαζόμενους για να διεκδικήσουμε μια κοινωνία χωρίς μνημόνια, χωρίς φτώχεια, χωρίς πόλεμο και ρατσισμό.
 
• Η Ανατρεπτική Συσπείρωση Ηθοποιών καλεί σύσκεψη το Σάββατο 16/4 στις 2μμ στο Θέατρο Σταθμός στο Μεταξουργείο.