Αναδρομική έκθεση γλυπτικής Λεωνίδα Γεωργίου

Συχνά με μεγάλη σκληρότητα και ωμότητα κυοφορούν διδαχές για την προστασία του περιβάλλοντος και παραβάλουν παραδείγματα προς αποφυγήν. Χαρακτηριστικός είναι ο μύθος του Ερυσίχθονα, του πλεονέκτη και άξεστου βασιλιά της Θεσσαλίας, που θέλοντας να χτίσει ένα μεγαλόπρεπο παλάτι άρχισε να κόβει αλόγιστα τα δέντρα του δάσους.

Οταν οι υπήκοοι του προσπάθησαν να τον μεταπείσουν, ο Ερυσίχθονας άρχισε να διατυπώνει ύβρεις για τα δέντρα, τις νύμφες Αμαντρυάδες και την ίδια τη Δήμητρα και έκοψε το αρχαιότερο δέντρο του δάσους. Τότε εξοργισμένη, η θεά της γεωργίας, αποφάσισε να τον τιμωρήσει παραδειγματικά για την καταστροφή των δέντρων και τις ύβρεις του.

Πρόσταξε τη θεά πείνα να σπεύσει και αυτή έκανε το βασιλιά να πεινάει συνεχώς- χωρίς να μπορεί να χορτάσει την πείνα του όσο και αν έτρωγε. Ολόκληρη η περιουσία του έγινε... φαγητό, ενώ αναγκάστηκε να πουλήσει τη μονάκριβη κόρη του, προκειμένου να αγοράσει τρόφιμα. Λιμοκτονώντας και έχοντας χάσει τα πάντα, ο Ερυσίχθονας καταβρόχθισε τις ίδιες του τις σάρκες.

Σήμερα ο επαναπροσδιορισμός της σχέσης μας με αυτούς τους μοναδικούς οργανισμούς αλλά και με ολόκληρη την ισορροπία του πλανήτη είναι άκρως επιτακτική, εάν μάλιστα αναλογιστούμε ότι η αφαίρεση και η λεηλασία των φυσικών πόρων κατευθύνονται πάντα προς ένα σημείο αναφοράς, ενώ παράλληλα υποθηκεύεται το παρόν και το μέλλον της βιωσιμότητας και εξέλιξης της ίδιας της ζωής της πλειοψηφίας των όντων της γης.

Η επαφή του θεατή με το "Γαίας συστατικά εν παραστάσει" εντάσσεται στην προσπάθεια της επαναφοράς και επαναπροσέγγισης της σχέσης μας με όλα αυτά τα φυσικά συστατικά που μας περιβάλλουν, αλλά ακόμη και με τις (θεϊκές) ιδιότητες που τα χαρακτηρίζουν. "

Με αυτό το κείμενο μας υποδέχτηκε ο σ. Λεωνίδας Γεωργίου στην έκθεση γλυπτικής στις αρχές του μήνα. Σε μια περίοδο που το σύστημα περνάει μία από τις μεγαλύτερες του κρίσεις ο μύθος του Ερυσίχθονα ακούγεται προφητικός. Υλικά που τα βλέπουμε συχνά στα σκουπίδια έφτιαχναν τα πιο μαγικά δέντρα και λουλούδια και έβγαζαν τους πιο ωραίους ήχους σ' αυτή την έκθεση, κάνοντας την ανακύκλωση τέχνη αλλά και το ανάποδο. Η ανάγκη για να μπει το περιβάλλον πάνω από τα κέρδη είναι επιτακτική και η δουλειά του σ. Λεωνίδα μας το θυμίζει με τον καλύτερο τρόπο.