Κάτω τα χέρια απ’ τις συγκοινωνίες

Η πορεία ξεκίνησε από την πλατεία Δημαρχείου με κατεύθυνση τη Βουλή. Χιλιάδες απεργοί άρχιζαν να φωνάζουν συνθήματα αμέσως μόλις τα μπλοκ στήθηκαν στο δρόμο. “Για τους τραπεζίτες δεν κάνουμε θυσίες, κάτω τα χέρια απ' τις συγκοινωνίες” και “Οι συγκοινωνίες ανήκουν στο λαό και όχι το κεφάλαιο το ιδιωτικό” ακούγονταν δυνατά. Στην κεφαλή, μια μηχανοκίνητη πορεία εκατοντάδων απεργών άνοιγε το δρόμο με τις κόρνες της και ακολουθούσαν τα πανό των εργαζόμενων. Μπροστά μπήκε το πανό του Συνδικάτου της ΕΘΕΛ “Αντιστεκόμαστε”, ακολουθούσαν τα πανό των συνδικάτων του ΗΣΑΠ, των απολυμένων του ΜΕΤΡΟ και στο τέλος των συμπαραστατών τους, ανάμεσά τους της Επιτροπής Αλληλεγγύης Συνδικαλιστών και Συνδικάτων.


“Στην ουσία θα δουλεύουμε χωρίς να μιλάμε, αυτό είναι το νομοσχέδιο”, μας είπε ο Νίκος Ράλλης, οδηγός της ΕΘΕΛ από το αμαξοστάσιο του Ελληνικού, “Εχουμε ήδη μεγάλες μειώσεις στους μισθούς και έπεται συνέχεια. Θέλουν να ιδιωτικοποιήσουν τις συγκοινωνίες, νομίζω το συντομότερο. Από τη συμμετοχή των συναδέλφων αύριο στη γενική συνέλευση εξαρτάται η συνέχεια των κινητοποιήσεων για να μην περάσει η εφαρμογή του νόμου. Αν αρχίσει να εφαρμόζεται, θα είναι πιο δύσκολο να το κοντράρουμε. Γιατί δεν ισχύει ότι η εξαθλίωση φέρνει αυτομάτως και την αντίδραση, μπορεί να φέρει και το φόβο ή την αδράνεια. Τώρα, που είμαστε ήδη στον αγώνα πρέπει να συνεχίσουμε”.

“Αυτό που γίνεται σήμερα είναι κατά του κόσμου όλου και όχι μόνο κατά των εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες”, μας είπε ο Μανώλης, οδηγός της ΕΘΕΛ από το αμαξοστάσιο του Βοτανικού, “Ολα θα πάνε προς τα κάτω με αυτό το νομοσχέδιο, η ποιότητα της μεταφοράς, οι συνθήκες των οδηγών, οι μισθοί, οι συντάξεις, η ασφάλεια, το μόνο που θα πάει προς τα πάνω είναι τα εισιτήρια. Νομίζω ότι αυτός ο αγώνας είναι κοινωνικός. Από κει και πέρα, αύριο στη γενική συνέλευση πιστεύω ότι πρέπει να κλιμακωθεί αυτό που έχει ξεκινήσει. Για να καταλάβουν οι υπεύθυνοι για τη σημερινή κατάσταση, ότι έχουν πλέον εμπόδια να ξεπεράσουν και αυτοί για να φτάσουν στο στόχο τους”.

Κόστος

Απεργία συμπαράστασης στους εργαζόμενους των ΜΜΜ και στον αγώνα που δίνουν είχε κηρύξει για την Τρίτη 15/2 το Εργατικό Κέντρο Αθήνας, καλώντας όλους τους εργαζόμενους της Αττικής σε 4ωρη στάση εργασίας από τις 12μ έως τις 4μμ και συμμετοχή στο συλλαλητήριο. Οπως ανέφερε η ανακοίνωση του ΕΚΑ: “Είναι πλέον φανερό σε όλους ότι με αυτό το Νομοσχέδιο η κυβέρνηση προσπαθεί να μετακυλίσει το κόστος που όλα τα προηγούμενα χρόνια δεν κάλυπτε ως όφειλε, στους εργαζόμενους και τους επιβάτες, και να δημιουργήσει τις κατάλληλες προϋποθέσεις έτσι ώστε στο άμεσο μέλλον οι εταιρείες να περάσουν σε χέρια ιδιωτών”.

Ολη την περασμένη εβδομάδα οι εργαζόμενοι στα Μέσα βρίσκονταν σε κινητοποιήσεις. Την Τετάρτη 9 Φλεβάρη πραγματοποίησαν μεσημεριανή στάση εργασίας και κοινή διαδήλωση με τους γιατρούς από το κατειλημμένο υπουργείο Υγείας. Την Παρασκευή 11 Φλεβάρη, οι εργαζόμενοι της ΕΘΕΛ προχώρησαν σε μηχανοκίνητη πορεία στο κέντρο της Αθήνας που έφτασε στο υπουργείο Μεταφορών. Ενας από τους σταθμούς των εργαζόμενων ήταν και το κτίριο του MEGA όπου φώναξαν συνθήματα για την “αμερόληπτη” ενημέρωση του καναλιού με πιο χαρακτηριστικό “Χέρι χέρι με τον Καρατζαφέρη, στο Τηλεάστυ πήγαινε φασίστα Πρετεντέρη”.

Με την 24ωρη απεργία και το συλλαλητήριο της Τρίτης 15/2, η οργή των εργαζόμενων για το νομοσχέδιο, που καταργεί Συλλογικές Συμβάσεις και Κανονισμούς Προσωπικού, που μειώνει το προσωπικό με χιλιάδες μετατάξεις, που συγχωνεύει και καταργεί δρομολόγια, που αυξάνει τις τιμές των εισιτηρίων, βγήκε ξανά μαζικά στο δρόμο. Καμία από τις ψευτο-τροποποιήσεις που έκανε τελευταία στιγμή ο Ρέππας δεν μπορεί να κρύψει ότι αυτός ο νόμος διαλύει τις αστικές συγκοινωνίες και ξεθεμελιώνει μισθούς και δικαιώματα.

Ετσι κι αλλιώς είναι όλες κοροϊδία. Ποια να διαλέξει για να αναφέρει κανείς; Τη μείωση των συνολικών μετατάξεων κατά τον εντυπωσιακό αριθμό των 40 ατόμων στον ΗΣΑΠ και τον ακόμα εντυπωσιακότερο αριθμό των 10 ατόμων στον ΟΑΣΑ; Ή μήπως τη δωρεάν μετακίνηση των ΑμΕΑ, την ίδια στιγμή που το νομοσχέδιο ποινικοποιεί τη φτώχεια κατατάσσοντας στα πλημμελήματα τη μη πληρωμή εισιτηρίου;

Είναι η στιγμή για τους εργαζόμενους να κλιμακώσουν τον αγώνα τους για τη μη εφαρμογή, για την απόσυρση του νόμου. Γιατί αμέσως μετά, κυβέρνηση και τρόικα ετοιμάζονται να ξεπουλήσουν τις συγκοινωνίες στους ιδιώτες. Οι ανακοινώσεις της Τρόικα για πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων αξίας 50 δις είναι η πιο τρανταχτή απόδειξη για το μέλλον που ετοιμάζουν στις συγκοινωνίες, όσες δηλώσεις κι αν κάνει ο Ρέππας περί “διασφάλισης του δημόσιου χαρακτήρα τους”. Η μετατροπή των απεργιών σε διαρκείας είναι ο μόνος τρόπος για να ανατραπεί η επίθεση. Η πορεία της Τρίτης, η μεγαλύτερη από τότε που ξεκίνησε η μάχη ενάντια στην διάλυση και ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών, ήταν το καλύτερο δείγμα για το πόσο έτοιμος είναι ο κλάδος να προχωρήσει στο αποφασιστικό βήμα.