Εκπαίδευση και Νεολαία
Μαθητές-Καθηγητές ενωμένοι ενάντια στις αντιδραστικές “μεταρρυθμίσεις”

Παρά τις μέχρι πρόσφατα υποσχέσεις για κατάργηση των Πανελλαδικών εξετάσεων, το σχέδιο που προτείνει το Υπουργείο Παιδείας ρίχνει ακόμη περισσότερα βάρη στις πλάτες μαθητών και εκπαιδευτικών. Η Εργατική Αλληλεγγύη δίνει το λόγο σε φωνές που αποκαλύπτουν την πραγματικότητα πίσω από τις εξαγγελίες.

«Το σύστημα που προτείνει το Υπουργείο αυτή τη στιγμή είναι μία από τα ίδια και μάλιστα τα πολύ παλιά. Διπλές εξετάσεις στο σχολείο υπήρχαν προ αμνημονεύτων χρόνων. Τα δε τέσσερα μαθήματα υπήρχαν στο σύστημα των δεσμών. Πρόκειται για συστήματα δοκιμασμένα και εντελώς αποτυχημένα. Αυτά συμβαίνουν όταν το Υπουργείο ξεκινά με την αφετηρία ότι “δε γίνεται” χωρίς εξετάσεις», τόνισε στην Εργατική Αλληλεγγύη η Δώρα Κιντή από την ΕΛΜΕ Χανίων.

«Το Υπουργείο ισχυρίζεται ότι θέλει να αποφύγει τη “διαρροή” των μαθητών προς το τέλος της χρονιάς και το άγχος των παιδιών, αλλά προφανώς δεν είναι αυτός ο στόχος του. Ειδικά αν δει κανείς τα μαθήματα που έχει περικόψει: μαθήματα που έδιναν την ευκαιρία σε παιδιά και εκπαιδευτικούς να συζητήσουν πάνω σε ζητήματα κοινωνίας, πολιτικής κλπ. Παλιά έκοβε τις ώρες, πλέον τα κόβει εντελώς. 

Τέσσερα μόλις μαθήματα με έξι ώρες το καθένα τη βδομάδα κάνουν το σχολείο ένα ατελείωτο φροντιστήριο και βέβαια βάζουν και τον απώτερο στόχο, τις υπεραριθμίες των καθηγητών. Αυτό σημαίνει τα 20.000 κενά της εκπαίδευσης να καλυφθούν από το ήδη υπάρχον προσωπικό. Παράλληλα, ξεκινάει μια χρονιά με τα ΕΠΑΛ διαλυμένα. Εδώ στα Χανιά ήδη έχουν κοπεί αρκετά τμήματα. Με τη διαδικασία της μαθητείας το πράγμα θα γίνει ακόμα χειρότερο. Ο Περιφερειακός Διευθυντής σύμφωνα με το νέο σχέδιο θα έχει τη δυνατότητα να αποφασίζει περικοπή των ολιγομελών τμημάτων.

Μέσα σε όλα αυτά έχουμε και τις ‘δημιουργικές εργασίες’ των μαθητών. Πέρσι το Υπουργείο έχασε αυτή τη μάχη: ήταν μια παράλογη απαίτηση, που στάλθηκε με εγκύκλιο όσο τα σχολεία ήταν κλειστά, να εκπονηθούν εργασίες μέσα σε μόλις μία εβδομάδα. Τη διαδικασία μπλόκαραν οι ΕΛΜΕ με αποφάσεις αποχής, βάζοντας την πίεση στην ΟΛΜΕ να τις καλύψει. Φέτος γίνεται η προσπάθεια να γίνουν υποχρεωτικές, να γίνουν μέρος της βαθμολογίας των μαθητών για την πρόσβαση στο πανεπιστήμιο. Για μαθητές και καθηγητές θα σημάνει μεγαλύτερο φόρτο εργασίας. Αφήνει δε υπονοούμενα ότι έτσι θα αξιολογείται το εκπαιδευτικό έργο, ενώ το νομοσχέδιο φαίνεται να “καταργεί” αξιολόγηση. Άρα είναι όλα τα μέτωπα ανοιχτά. Δεν ξέρουμε πού θα “κλειδώσει” όλο αυτό, ο Γαβρόγλου ακόμη και εσωκομματικά δέχεται έντονες κριτικές.

Αυτό που μένει είναι ότι υπάρχει τρομερή πίεση στα παιδιά. Εξετάσεις στο σχολείο σημαίνει άγχος, διπλές εξετάσεις σημαίνει διπλό άγχος. Όποιος δουλεύει στο σχολείο και βρίσκεται μαζί με παιδιά το ξέρει καλά».

Άγχος

Πράγματι, μια μαθήτρια που φέτος μπαίνει στη Γ’ Λυκείου δίνει την εικόνα του τι σημαίνει άγχος και πίεση πριν καν οι εξετάσεις αρχίσουν: «Είμαι της άποψης να καταργηθούν οι Πανελλήνιες. Στο σχολείο μου στη Β’ Λυκείου είχαμε τη δυνατότητα για ενδιαφέρουσες δραστηριότητες όπως θέατρο, διαδραστικό μάθημα κλπ. Φέτος στη Γ’ Λυκείου όμως, αναγκάζεσαι να επικεντρωθείς μόνο στο βαθμό γιατί αλλιώς δεν περνάς. Άλλωστε ήδη από πέρσι αντιμετώπισα μεγάλο άγχος και είχα εμετούς, επειδή θέλω να περάσω σε σχολή με πολύ υψηλή βάση».

Ο Ραφαήλ Μπελενιώτης, μαθητής που μόλις τελείωσε τις εξετάσεις, είπε στην ΕΑ: «Από κάθε νέα κυβέρνηση ακούμε ακριβώς το ίδιο: έναν “εθνικό διάλογο”στις αρχές της θητείας για να φτάσουν μετά από 1-2 χρόνια σε κάποιες αλλαγές. Δεν έρχονται αλλαγές προς όφελος των μαθητών και των οικογενειών τους από μια κυβέρνηση που έχει υπογράψει μνημόνια και έχει φωνάξει τον Μακρόν, που έχει δεσμευτεί από τα πορίσματα του ΟΟΣΑ και της ΕΕ, παρά μόνο μεταρρυθμίσεις αντιδραστικές.

Τα περί κατάργησης των Πανελληνίων είναι λοιπόν ψέμα. Αυτό που ορίζει ο ΟΟΣΑ είναι περισσότερη εντατικοποίηση. Το σύστημα - εξεταστικό κέντρο που απαιτείται ωφελεί την παραπαιδεία. Η κυβέρνηση θα το χτυπούσε καταργώντας τις πανελλήνιες. Αυτό το μοντέλο διπλών εξετάσεων είναι όμως το ίδιο αντιδραστικό. Θα ενταθούν οι ταξικοί φραγμοί μέσα στο σχολείο, η γενική παιδεία θα τελειώνει στην Α’ Λυκείου και θα περιθωριοποιηθούν παιδιά από την εκπαίδευση. Θα έχουμε μια αισχρή εξειδίκευση που θα οδηγεί στη μονομέρεια τους μαθητές.

Η Εκπαίδευση προσαρμόζεται στις ανάγκες της αγοράς. Θέλουν να βγάζουν λεφτά από την Παιδεία κι όχι να δίνουν στην Παιδεία. Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται και οποιαδήποτε “μεταρρύθμιση” σαν αυτή που επιχειρείται τώρα. 

Οι μαθητές θα μπουν δυνατά σε έναν μεγάλο κύκλο κινητοποιήσεων, ίσως εφάμιλλο με αυτές που έγιναν ενάντια στην τράπεζα θεμάτων. Δεν έχουν να συμβιβαστούν ούτε να επωφεληθούν από αυτές τις αλλαγές. Η μόνη λύση είναι να παλέψουμε για ένα Ενιαίο Λύκειο, γενικής εκπαίδευσης που θα μορφώνει και δε θα εξοντώνει τους μαθητές. Η ρώσικη επανάσταση κατάφερε μέσα σε λίγα μόνο χρόνια αυτά που σήμερα, 100 χρόνια μετά, φαντάζουν άπιαστα όσο είμαστε δεμένοι με τις ανάγκες της αγοράς».


Τα δημόσια σχολεία ξεκινούν στις 11 Σεπτέμβρη με τεράστια κενά-ανάγκες σε προσωπικό. Οι ανάγκες θα καλυφθούν σταδιακά (!) με συμβασιούχους εκπαιδευτικούς-αναπληρωτές και μόνο, που θα απασχοληθούν για μια ακόμα χρονιά με ελαστικές σχέσεις εργασίας και περιορισμένα εργασιακά δικαιώματα αλλά και με μόνιμους εκπαιδευτικούς που έχουν μετατραπεί σε γυρολόγους καλύπτοντας το ωράριο τους σε 4-5 σχολεία υποβαθμίζοντας το παιδαγωγικό τους ρόλο.

Γιατί και αυτήν τη χρονιά δε θα γίνουν μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση, καθώς οι «θεσμοί» συνδέουν τους διορισμούς με την ολοκλήρωση της εφαρμογής στην εκπαίδευση της αξιολόγησης στελεχών και δομών, που μαζικά και ενωτικά μπλόκαραν οι εργαζόμενοι σε όλο το Δημόσιο, κι έχει ως μακροπρόθεσμο στόχο είτε την κινητικότητα είτε τις απολύσεις.

Τα σχέδια Γαβρόγλου για το Νέο Λύκειο και η δήθεν κατάργηση των Πανελλαδικών εξετάσεων έρχονται να βάλουν ακόμα μεγαλύτερους ταξικούς φραγμούς στα παιδιά των φτωχών, λαϊκών οικογενειών που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε κάποιο ίδρυμα της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης: στη Γ’ Λυκείου εισάγονται όχι μία αλλά δύο (!) πανελλαδικού τύπου εξετάσεις κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς (Ιανουάριο και Ιούνιο), που μαζί με το βαθμό απολυτηρίου προσμετρώνται για την πρόσβαση του αποφοίτου λυκείου σε κάποιο ΑΕΙ-ΤΕΙ. Το Λύκειο, λοιπόν, παραμένει άμεσα συνδεδεμένο με την εισαγωγή στα ΑΕΙ ΤΕΙ, ενισχύεται η παραπαιδεία και γίνεται σκληρότερο για το σύνολο των μαθητών μας.

Τη στιγμή που οι μαθητές-τριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που φοιτούν μέσα σε γενικά σχολεία είναι χιλιάδες, το υπουργείο ανακοινώνει παράλληλη στήριξη (δεύτερο εκπαιδευτικό στην τάξη) μόνο για τα μισά περίπου από αυτά, ενώ με νομοθετική παρέμβαση καταργεί ουσιαστικά τη δυνατότητα «σπασίματος» τμημάτων, όταν σ’ αυτά φοιτούν τέτοιοι μαθητές.

Χιλιάδες προσφυγόπουλα στα στρατόπεδα-καταυλισμούς δε γνωρίζουν πότε θα χτυπήσει το κουδούνι, παρά τη φετινή υπόσχεση για ένταξη σε πρωινές τάξεις, όσων τουλάχιστον πέρσι φοίτησαν στις απογευματινές Δομές Υποδοχής και Εκπαίδευσης Προσφύγων.

Πίσω λοιπόν από τις ευαισθησίες κυβέρνησης και υπουργείου (ειδικά τις ευαισθησίες για τη διδασκαλία των θρησκευτικών ή την επιλογή σημαιοφόρων στις μεταξικού τύπου παρελάσεις) κρύβεται για μια ακόμα χρονιά, η εφαρμογή της πιο σκληρής νεοφιλελεύθερης πολιτικής, του 4ου μνημονίου που υπέγραψε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ: Η πολιτική των περικοπών, των ελαστικών σχέσεων εργασίας, της συρρίκνωσης του κόστους εκπαιδευτικών και σχολείων, με τις ευλογίες ΕΕ, ΔΝΤ, ΟΟΣΑ. 

Μαζί με τους γονείς που και φέτος βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, για να μορφώσουν τα παιδιά τους και να τα στείλουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, το μαθητικό και νεολαιίστικο κίνημα, οι εκπαιδευτικοί, μόνιμοι και συμβασιούχοι, χρειάζεται από κοινού να υπερασπίσουμε το δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της μόρφωσης για όλα τα παιδιά, το δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους. Συνεχίζουμε τους αγώνες και την πάλη για ανατροπή των πολιτικών των μνημονίων και όσων τα υπηρετούν. 

Δώρα Ξυπολιά
Αγωνιστική ριζοσπαστική ενότητα
μέλος σχήματος ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ στην Γ’ ΕΛΜΕ ΑΘΗΝΑΣ