Πραξικόπημα για αναστολή στην ΕΘΕΛ

Ο χώρος της Επισκευαστικής Βάσης του Πειραιά (αμαξοστάσιο Φούλγκορ) είχε για άλλη μια φορά γεμίσει ασφυκτικά. Ηταν η πρώτη συνέλευση μετά την ανακοίνωση του νομοσχεδίου για τις αστικές συγκοινωνίες και το κάλεσμα του Ρέππα για διάλογο και όλοι ήθελαν να αποφασίσουν για τη συνέχεια του αγώνα. Στο πλευρό των εργαζόμενων βρέθηκαν εκπρόσωποι από συνδικάτα, οργανώσεις και φορείς, ανάμεσά τους πολυπληθής αντιπροσωπεία από τη ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ. Η εξόρμηση των συντρόφων και των συντροφισσών της Εργατικής Αλληλεγγύης και της Κίνησης Ενωμένοι Ενάντια στο Ρατσισμό και τη Φασιστική Απειλή συνάντησε μεγάλη ανταπόκριση με δεκάδες εργαζόμενους να συζητάνε τόσο την κλιμάκωση του αγώνα με απεργία διαρκείας όσο και την ίδρυση αντιρατσιστικών επιτροπών μέσα στα αμαξοστάσια.

Το κλίμα ήταν πολωμένο από την αρχή, με την ΠΑΣΚΕ να προτείνει αναστολή των κινητοποιήσεων για όλη τη βδομάδα και νέα γενική συνέλευση την επόμενη Δευτέρα 31 Γενάρη. Το βασικό της επιχείρημα ήταν να ολοκληρωθεί χωρίς συγκρούσεις ο διάλογος με το υπουργείο. Κόντρα στην αναστολή βρέθηκαν όλες οι άλλες παρατάξεις του ΔΣ του Συνδικάτου με κοινή πρόταση. Το απεργιακό πρόγραμμα που κατέβαζαν μιλούσε για στάσεις εργασίας 11πμ-3μμ την Τετάρτη 26 και την Πέμπτη 27 Γενάρη, νέα γενική συνέλευση τη Δευτέρα 31/1 καθώς και 24ωρη απεργία στις 10 Φλεβάρη.

Υπέρ της συνέχισης

Η πλειοψηφία της συνέλευσης ήταν υπέρ της συνέχισης των κινητοποιήσεων. Οσοι από τα κάτω πήραν το λόγο αυτό υποστήριξαν, ενώ δεν έλειψαν και οι προτάσεις της κλιμάκωσης που καταχειροκροτήθηκαν. Ηταν ρεαλιστικό να επικρατήσει η πρόταση για συνέχιση του απεργιακού αγώνα.

Η διαδικασία που είχε επιλεγεί από την ηγεσία του συνδικάτου για την ψηφοφορία ήταν το στήσιμο κάλπης. Ηταν η πρώτη φορά που τη θέση της ανάτασης του χειρός έπαιρνε η μυστική ψηφοφορία και δεν ήταν λίγοι όσοι σχολίαζαν αρνητικά αυτήν την επιλογή. Οχι μόνο γιατί θα ήταν μια χρονοβόρα διαδικασία όταν οι οδηγοί έπρεπε να επιστρέψουν στα αμαξοστάσια και να βγουν με τη λήξη της στάσης για δουλειά, αλλά και γιατί η μυστική ψηφοφορία θα μπορούσε να κρύβει “μαγείρεμα” του αποτελέσματος. Οι αντιδράσεις ήταν έντονες και σε αυτό το επίπεδο, με τη βάση να σηκώνει συχνά τα χέρια ψηλά και να “ψηφίζει” επί τόπου τις προτάσεις για συνέχιση των κινητοποιήσεων.

Με αφορμή τις κατά τα άλλα δικαιολογημένες διαμαρτυρίες για τον τρόπο διεξαγωγής της ψηφοφορίας, μία φασιστική ομάδα μέσα στο συνδικάτο, άρπαξε τις κάλπες και τις έσπασε. Η τραμπούκικη αυτή κίνηση, τη στιγμή που η διαδικασία είχε για πολλή ώρα ξεκινήσει και πολλοί οδηγοί είχαν ήδη ψηφίσει και αποχωρήσει από το χώρο της συνέλευσης, έστρωσε το δρόμο στον πρόεδρο του Συνδικάτου Ν. Κουλουμπαρίτση να προχωρήσει σε πραξικόπημα. Αποφάσισε να κάνει την ψηφοφορία με ανάταση του χειρός -με τον τρόπο που μόλις λίγη ώρα πριν είχε αρνηθεί λόγω της “κρισιμότητας της στιγμής”- και άρχισε να διαβάζει τις προτάσεις καταλήγοντας στο ότι περνάει η δική του πρόταση. Με τη συνέλευση να είναι πλέον η μισή σε μαζικότητα, με τους περισσότερους οδηγούς να είναι εξοργισμένοι για τις αντιδημοκρατικές αυτές τακτικές και είτε να φεύγουν είτε να φωνάζουν, έτσι “πέρασε” η πρόταση του προέδρου.

Αδιέξοδος διάλογος

Παρά τις τρικλοποδιές, ο αγώνας των Συγκοινωνιών θα έχει συνέχεια. Ο διάλογος με το υπουργείο είναι αδιέξοδος και αυτό θα φανεί γρήγορα.

Με τη βάση των εργαζόμενων τόσο οργισμένη, θα είναι δύσκολο για τις δυνάμεις μέσα στα συνδικάτα των ΜΜΜ που συναινούν στην κυβερνητική πολιτική να περάσουν το ξεπούλημα. Χωρίς αυτό, βέβαια, να σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι που υποστηρίζουν την κλιμάκωση των αγώνων με απεργία διαρκείας δε θα χρειαστεί να δώσουν σκληρή μάχη για να κερδίσουν αυτή την προοπτική και να απομονώσουν πρώτα-πρώτα τους φασιστοτραμπούκους αλλά και όλες τις φωνές του διαλόγου και της αναστολής του αγώνα. Ισα ίσα που τώρα χρειάζεται να εντείνουν την προσπάθειά τους για την απεργία διαρκείας.

Αυτή είναι η μάχη και στην ΕΘΕΛ και σε όλα τα Μέσα που είτε ανέστειλαν είτε πάγωσαν τις κινητοποιήσεις μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις με το υπουργείο. Δεν υπάρχει άλλος δρόμος από τη σύγκρουση. Στον επόμενο γύρο συνελεύσεων στα ΜΜΜ, θα χρειαστεί η βάση να παραμερίσει όσους με διάφορους τρόπους βάζουν φρένο στον αγώνα και να αποφασίσει την κλιμάκωση.