Κορονοϊός
Στηρίξτε μαθητές και εκπαιδευτικούς χωρίς αποκλεισμούς

Τα προβλήματα της «εξ αποστάσεως εκπαίδευσης» έγιναν φανερά από την πρώτη κιόλας εβδομάδα αυτής της λειτουργίας. Η υφυπουργός Παιδείας Σ. Ζαχαράκη δήλωσε «οι περισσότεροι μαθητές της χώρας συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία μέσω διαδικτύου». Είναι αλήθεια ότι πάνω από μισό εκατομμύριο μαθητές και μαθήτριες γράφτηκαν στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) μετά την εγκύκλιο για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, με τον συνολικό αριθμό τους να φτάνει τις 660 χιλιάδες. Αλλά αυτό περισσότερο αντικατοπτρίζει την προσπάθεια των μαθητών/τριών, παρά τις δυνατότητες που έδωσε το Υπουργείο. 

Στα 1.3 εκατομμύρια εκτιμά το ίδιο το Υπουργείο τον μαθητικό πληθυσμό της χώρας. Σύμφωνα με ομοβροντία καταγγελιών από ΕΛΜΕ και ΣΕΠΕ, το ΠΣΔ ήδη «σέρνεται» και «πετάει» χρήστες. Η υποδομή πάνω στην οποία φιλοδοξεί να στήσει το υπουργείο την τηλεκπαίδευση δεν είναι δηλαδή καν σε θέση να φιλοξενήσει τον μισό μαθητικό πληθυσμό. 

Το ερώτημα γιατί δεν κατάφεραν να γραφτούν τόσες εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες στο ΠΣΔ αναδεικνύει πόσο βαθαίνουν οι ταξικές διακρίσεις μέσα σε αυτήν την πανδημία. Η προσβασιμότητα στο ίντερνετ σε όλη την Ελλάδα εκτιμάται στο 78% σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Η σχετική έρευνα όμως έγινε τηλεφωνικά. Δεδομένου ότι χιλιάδες νοικοκυριά δεν έχουν καν σταθερό τηλέφωνο, για παράδειγμα σε χωριά της μειονότητας, στους καταυλισμούς Ρομά κλπ, το ποσοστό της προσβασιμότητας είναι ακόμη χαμηλότερο. Όσο θα βαθαίνει αυτή η κρίση, πολλά εργατικά σπίτια μπορεί να σταματήσουν να έχουν τη δυνατότητα να πληρώνουν για τη σύνδεσή τους και ο αριθμός των μαθητών/τριών που θα έχουν πρόσβαση στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση να μικραίνει.

Σκόπελοι

Επιπλέον, ακόμη και για όσα σπίτια έχουν ίντερνετ, ακολουθούν μια σειρά άλλοι σκόπελοι: ο εξοπλισμός, η ποιότητα του σήματος, ο αριθμός των παιδιών ανά σπίτι και ανά υπολογιστή, το αν κάθε παιδί μπορεί να έχει το δικό του δωμάτιο ή ακόμη και αν υπάρχει ξεχωριστό δωμάτιο γενικά. Είναι σαφές ότι τα πιο φτωχά σπίτια είναι αυτά τα οποία θα έχουν τις μεγαλύτερες δυσκολίες. Φυσικά το Υπουργείο δεν λέει κουβέντα για τα προσφυγόπουλα που με αγώνες των εκπαιδευτικών είχαν καταφέρει να ενταχθούν στην πρωινή ζώνη των μαθημάτων. Αυτά πετάχτηκαν εκ των πραγμάτων εκτός της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Προβλήματα συνδεσιμότητας και εξοπλισμού αντιμετωπίζουν φυσικά και οι εκπαιδευτικοί. Ταυτόχρονα, για να λύσουν τεχνικά ζητήματα ή να στηρίξουν τους μαθητές και τις μαθήτριές τους σε αυτή τη διαδικασία αναγκάζονται να δουλεύουν πολύ περισσότερες ώρες τη μέρα.

Σύλλογοι εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και μέσης εκπαίδευσης ζητούν να μην υποκατασταθεί η ζωντανή διαδικασία με τα ηλεκτρονικά μαθήματα, προειδοποιούν για τους αποκλεισμούς που σημαίνει η τηλεκπαίδευση, ενώ παράλληλα καταγγέλλουν το κατεπείγον έγγραφο με το οποίο το Υπουργείο ζητάει στοιχεία συμμετοχής στις ψηφιακές «τάξεις».

Συγκεκριμένα, το έγγραφο του Υπουργείου έφτασε με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο το πρωί του Σαββάτου 28/3 ζητώντας από τους διευθυντές των σχολείων τα στοιχεία συμμετοχής.  Οι σύλλογοι υπενθυμίζουν ότι η τηλεκπαίδευση έχει προαιρετικό χαρακτήρα και καλούν τα μέλη τους να μην στείλουν τα στοιχεία, καθώς όπως τονίζουν, η διαδικασία αυτή δεν είναι παρά προθάλαμος της αξιολόγησης. 

 Για να μπορέσουν να κρατήσουν τα παιδιά επαφή με την τάξη τους χωρίς αποκλεισμούς, το κράτος πρέπει να μεριμνήσει να είναι αξιόπιστο το ΠΣΔ, να φροντίσει για την προσβασιμότητα όλων (με δημοτικά δίκτυα wifi για να εξυπηρετούνται τα σπίτια που δεν έχουν τηλεφωνική γραμμή, παροχή δωρεάν σύνδεσης σε όσα σπίτια έχουν, παροχή εξοπλισμού σε κάθε παιδί και εκπαιδευτικό κλπ), να σταματήσει το κυνήγι της ύλης και να καταργήσει τις προαγωγικές και πανελλαδικές εξετάσεις και, για να μπορούμε να έχουμε εκπαιδευτικό σύστημα και μετά την πανδημία, να διασφαλίσει τα εισοδήματα και τις άδειες όλων των εκπαιδευτικών χωρίς εξαιρέσεις.