«Τρένο φτηνό για όλο το λαό και ένα ελικόπτερο για τον πρωθυπουργό»

Η απεργιακή διαδήλωση ξεκίνησε με συγκέντρωση και ομιλίες στο κεντρικό κτίριο του ΟΣΕ στην Καρόλου. Αμέσως μετά, οι απεργοί άπλωσαν τα πανό τους και κατευθύνθηκαν στο υπουργείο Οικονομικών όπου και παρέδωσαν τα αιτήματά τους. Η πορεία ήταν και μαζική και μαχητική με μηχανοκίνητο μπλοκ στην αρχή και πολλά καυστικά συνθήματα όπως «Τρένο φτηνό για όλο το λαό και ένα ελικόπτερο για τον πρωθυπουργό» και «Ο ΟΣΕ δεν είναι παιχνιδάκι να παίζουνε οι φούφουτοι μαζί με το Γιωργάκη». Τρία λεωφορεία με απεργούς είχαν έρθει από τη Βόρεια Ελλάδα με πρωτοβουλία του αντίστοιχου Σωματείου Σιδηροδρομικών.

«Ο ΟΣΕ δεν πρέπει να πουληθεί, είναι πολλοί οι εργαζόμενοι που συντηρούνται από το σιδηρόδρομο», μας είπε η Αναστασία Βλάνδου, διοικητικός υπάλληλος στο ΟΣΕ, «Μας κατηγορούν άδικα ότι φταίμε εμείς για τα προβλήματα του Οργανισμού. Εμείς έχουμε μειώσεις μισθών όπως όλοι οι εργαζόμενοι. Επιπλέον τώρα δε ξέρουμε τι θα μας ξημερώσει, αν θα έχουμε αύριο δουλειά».

«Το νομοσχέδιο σημαίνει ταφόπλακα για το σιδηρόδρομο, ανατροπή των εργασιακών σχέσεων, επιστροφή στο μεσαίωνα», μας είπε ο Γιάννης Κατσιάνης, εργαζόμενος στον ΟΣΕ, «Είναι μία επίθεση μεγάλη σε ένταση και βάθος, ξεκινάει από τους σιδηροδρομικούς για να επεκταθεί μετά και στις άλλες ΔΕΚΟ, σε πρώτη φάση στις υπόλοιπες συγκοινωνίες και στη συνέχεια στην ενέργεια. Αμεσα η Ομοσπονδία πρέπει να κλιμακώσει τις απεργίες συντονίζοντας ταυτόχρονα τον αγώνα της με τους άλλους εργαζόμενους, στις συγκοινωνίες καταρχήν και στη συνέχεια ευρύτερα έτσι ώστε να υπάρχει μια λαϊκή κινητοποίηση για να παραμείνουν οι συγκοινωνίες στο δημόσιο. Το σχέδιο των εργατών για τον ΟΣΕ χρειάζεται να είναι συνολικό, να ξεκινάει από τη διαγραφή του χρέους, την ανατροπή του μνημονίου, η μεταφορά να μην είναι εμπόρευμα αλλά δημόσιο αγαθό».

«Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ένα άκρως επικίνδυνο σημείο για όλους τους εργαζόμενους που απαξιώνει τα εργατικά δικαιώματα», μας είπε ο Κώστας Βανικιώτης, εργαζόμενος στον Προαστιακό, υπεύθυνος βάρδιας, «Εμείς οι εργαζόμενοι δεν είμαστε των 4 και των 5 χιλιάδων ευρώ όπως λένε. Εγώ παντρεμένος με δύο παιδιά φτάνω τα 1300 ευρώ με Κυριακές και αργίες και όλα. Την ίδια στιγμή κάθε όροφος έχει 4 και 5 διευθυντές που παίρνει ο καθένας υπέρογκα ποσά.

Όπως με την ΕΑΣ

Ο αγώνας πρέπει να συνεχιστεί με απεργίες διαρκείας, όπως είχε γίνει το ´92 που πήγαν να ιδιωτικοποιήσουν την ΕΑΣ και όλος ο κόσμος αγωνιζόταν και τελικά κέρδισαν την επανακρατικοποίηση, το μοναδικό παράδειγμα επανακρατικοποίησης στην Ευρώπη. Πιστεύω ότι με κινητοποιήσεις θα καταφέρουμε να νικήσουμε. Πιστεύω ότι οι υπόλοιποι εργαζόμενοι θα είναι στο πλευρό μας, ήδη σε κάθε συγκέντρωση είναι πολλοί αυτοί που μας βοηθάνε και τους ευχαριστούμε γι´ αυτό».

Οι κινητοποιήσεις των σιδηροδρομικών ξεκίνησαν την περασμένη Τετάρτη 8 Σεπτέμβρη με την κοινή 5ωρη στάση εργασίας και διαδήλωση της ΠΟΣ και των συνδικάτων των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής. Συνεχίστηκαν την επόμενη ημέρα, Πέμπτη 9 Σεπτέμβρη, με νέα 5ωρη στάση εργασίας και συγκέντρωση έξω από το υπουργείο Μεταφορών.

Την Παρασκευή 10 Σεπτέμβρη, παραμονή της πανεργατικής διαδήλωσης στη ΔΕΘ, ο αγώνας μεταφέρθηκε στη Θεσσαλονίκη. Την ίδια μέρα, το νέο υπουργικό συμβούλιο της κυβέρνησης, στην πρώτη του συνεδρίαση μετά τον ανασχηματισμό, ενέκρινε το σχέδιο «εξυγίανσης» του ΟΣΕ. Αρχικά, οι εργαζόμενοι συγκεντρώθηκαν με μαύρες σημαίες έξω από τη νότια πύλη της ΔΕΘ ενώ μετά προχώρησαν σε μηχανοκίνητη πορεία στην παραλιακή, όπου συνεδρίαζαν τα μέλη της κυβέρνησης.

Το Σάββατο 11 Σεπτέμβρη, το μπλοκ της ΠΟΣ συγκεντρώθηκε στο Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης όπου έγιναν ομιλίες και αμέσως μετά βάδισε οργανωμένα στο Αγαλμα Βενιζέλου όπου συμμετείχε μαζί με όλους τους εργαζόμενους στην διαδήλωση προς της ΔΕΘ. Η μαζικότητα των κινητοποιήσεων άνοιξε το δρόμο για την 24ωρη απεργία της Τρίτης.

Η επιλογή της κυβέρνησης να καταφύγει στα δικαστήρια για να βγει η απεργία παράνομη και καταχρηστική δείχνει τον πανικό της μπροστά στο ενδεχόμενο να αντιμετωπίσει μια απεργία διαρκείας των εργαζόμενων στον ΟΣΕ, ιδιαίτερα όταν οι τελευταίοι έχουν αρχίσει να συντονίζονται με τους εργαζόμενους όλων των συγκοινωνιών. Ξέρει πολύ καλά ότι ένας τέτοιος αγώνας μπορεί να κερδίσει τη συμπαράσταση όλων των σωματείων και των συνδικάτων και να γίνει παράδειγμα για όλους τους κλάδους ενάντια στα μέτρα της κυβέρνησης και της τρόϊκας, «επικαιροποιημένα» και μη.

Οι εργαζόμενοι έχουν κάθε λόγο να κάνουν πραγματικότητα τους φόβους της κυβέρνησης και όλα δείχνουν ότι η διάθεση της βάσης είναι σε αυτή την κατεύθυνση. Ιδιαίτερα μετά την επιτυχία της απεργιακής διαδήλωσης της Τρίτης κόντρα στους απεργοσπαστικούς μηχανισμούς που προσπάθησε να στήσει η κυβέρνηση με τα δικαστήρια, η Ομοσπονδία των Σιδηροδρομικών πρέπει να προχωρήσει στην κλιμάκωση.

Ανοιχτή εκδήλωση

Ανοιχτή εκδήλωση για τον αγώνα ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του σιδηρόδρομου πραγματοποιείται την Πέμπτη 16 Σεπτέμβρη, στο κεντρικό κτίριο του ΟΣΕ στην Καρόλου, στη 1μμ, στη αίθουσα 9ου ορόφου. Την εκδήλωση οργανώνουν εργαζόμενοι στο χώρο σε συντονισμό με την Επιτροπή Αλληλεγγύης Συνδικαλιστών και Συνδικάτων.

Νομοσχέδιο - τσεκούρι

Το νομοσχέδιο της κυβέρνησης Παπανδρέου για την «αναδιάρθρωση, εξυγίανση και ανάπτυξη του ομίλου ΟΣΕ» είναι πρόκληση. Τσεκούρι είναι η λέξη που χαρακτηρίζει το νόμο.

Καταρχήν στις θέσεις εργασίας και τις συλλογικές συμβάσεις. Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι από τους περίπου 6.300 εργαζομένους το 2009, θα μείνουν μόλις 3.800. Από τους εργαζόμενους που θα αναγκαστούν να αποχωρήσουν, κάποιοι θα υποχρεωθούν να βγουν στη σύνταξη ενώ για τους υπόλοιπους ο υπουργός υποσχέθηκε μετατάξεις σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου μέσα σε 45 ημέρες μετά τη ψήφιση του νόμου. Δεν υπάρχει μεγαλύτερο ψέμα. Οι εργαζόμενοι της Ολυμπιακής ακόμα περιμένουν τις μετατάξεις που τους είχε υποσχεθεί η προηγούμενη κυβέρνηση όταν έκλεινε το δημόσιο αερομεταφορέα.

Για τους εργαζόμενους που θα παραμείνουν στον Οργανισμό, προβλέπεται κατάργηση όλων των κανονισμών προσωπικού (Γενικός Κανονισμός Προσωπικού, Κανονισμός Δευτερευουσών Απολαβών) καθώς και των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, επιχειρησιακών και ειδικών. Πέντε ημέρες μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου, οι εργαζόμενοι που θα έχουν απομείνει θα κληθούν να υπογράψουν νέες συλλογικές συμβάσεις από μηδενική βάση με τη διοίκηση του Οργανισμού. Σε περίπτωση, όμως, που οι δύο πλευρές δεν έρθουν σε συμφωνία μέσα σε διάστημα 20 ημερών, η κατάρτιση της συλλογικής σύμβασης θα γίνεται με κυβερνητικό νόμο! Η προσπάθεια της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ να σπάσει το συνδικαλισμό σε ένα από τα ιστορικά και πιο δυνατά συνδικάτα της χώρας είναι απροκάλυπτη.

«Aσύμφορα»

Οι εργαζόμενοι του ΟΣΕ δεν είναι τα μόνα θύματα του νομοσχεδίου. Η επίθεση αφορά σ´ όλους τους εργαζόμενους που χρησιμοποιούν το τρένο αλλά και τον προαστιακό για τις μετακινήσεις τους, καθώς το τσεκούρι πέφτει και σε όσα εξασφάλιζαν την κοινωνική διάσταση του σιδηρόδρομου Από τη μία, με μειώσεις στα δρομολόγια καθώς τα 2/3 του υπάρχοντος σιδηροδρομικού δικτύου θεωρούνται για την κυβέρνηση «ασύμφορα». Ετσι ολόκληρες περιοχές στην Πελοπόννησο, τη Θεσσαλία, τη Μακεδονία, τη Θράκη θα μείνουν χωρίς τρένο.

Από την άλλη, με νέες αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων καθώς για την κυβέρνηση προέχει η αγορά και οι ανάγκες της και όχι οι επιβάτες. «Θέλουμε τα δρομολόγια και τα εισιτήρια να τιμολογούνται με βάση τους όρους της αγοράς, ώστε η εταιρεία να είναι βιώσιμη και ταυτοχρόνως ανταγωνιστική», είπε χαρακτηριστικά ο Ρέππας. Ετσι από την 1/1/2011 θα γίνει απελευθέρωση του κομίστρου και η τιμολογιακή πολιτική της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν θα εγκρίνεται πλέον από τις αρμόδιες διυπουργικές επιτροπές, αλλά ελεύθερα από την ίδια την εταιρεία.

Σε όλη τη διάρκεια της συνέντευξης που έδωσε την Παρασκευή 10/9 ο Ρέππας δε σταμάτησε να επαναλαμβάνει την κυβερνητική προπαγάνδα για τα τεράστια χρέη του ΟΣΕ τα οποία και επιβάλλουν την «εξυγίανση». Στην πραγματικότητα, τα ελλείμματα δημιουργήθηκαν γιατί το Δημόσιο δεν κατέβαλλε ποτέ τις επιδοτήσεις που ήταν υποχρεωμένο να καταβάλλει στον ΟΣΕ, με αποτέλεσμα ο τελευταίος να δανείζεται από τις τράπεζες για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του. Η αδυναμία του ΟΣΕ μετά να αποπληρώσει τα δάνεια και τους τόκους γίνονταν ελλείμματα.

Τί προτείνει τώρα η κυβέρνηση σα λύση για τα χρέη που η ίδια με την πολιτική της δημιούργησε; Αντί να διαγράψει τα χρέη προς τις τράπεζες, τα αναλαμβάνει η ίδια. Ποια είναι συνολικά η πρόταση της κυβέρνησης για το μέλλον του σιδηρόδρομου; Η ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ -απαλλαγμένου μάλιστα από τα χρέη, ώστε οι μελλοντικοί ιδιοκτήτες να μην χρειαστεί να πληρώσουν τίποτα. Το δείχνει η ρύθμιση για την είσοδο ιδιώτη στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ με ποσοστό 49% ο οποίος θα αναλάβει και το μάνατζμεντ της εταιρείας. Το δείχνει το γεγονός ότι το Δημόσιο, σε αντάλλαγμα της ανάληψης των χρεών, θα λάβει το σύνολο της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ την οποία στη συνέχεια θα αρχίσει να ξεπουλά σε ιδιώτες. Δεν έχουν άδικο οι εργαζόμενοι όταν παρομοιάζουν τις προθέσεις της κυβέρνησης για την ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ σαν ένα νέο «Βατοπέδι».